söndag 19 april 2009

Radiodokumentär.

Hörde en stor del av en dokumentär på P1 när jag körde till Älvsbyn igår. Den tog andan ur mig och i rätt många minuter körde jag omkring 70-80 km/h för att få höra slutet innan jag kom fram till Bästisen.

Den handlar om en mamma som avlider alldeles för tidigt och om hennes vuxna dotters upplevelser och efterforskningar för att finna hur det kom sig att mamman dog, fast hon ringt räddningstjänsten och satt klar vid dörren och väntade. Dokumentären är också en kommentar till det faktum att kvinnor får sämre omhändertagande vid hjärtkärlsjukdom än män, något jag själv skrev om redan 1998, under sjuksköterskeutbildningen.

Maria Lindgren har gjort dokumentären om sin mors död och jag hörde med en gång att hon verkade vara från Norrbotten (jag vet nu att hon är från Boden). Och då blev det ju på något vis ännu mer intressant. Lyssna här.

Inga kommentarer: