måndag 26 november 2012

Bildlösa siffror.

Har stött på en del förbluffande siffror på sistone.

G och jag såg nyligt första avsnittet i en serie som heter "Boss". Den utspelar sig i nutid och handlar om en hårdför borgmästare i Chicago. Direkt i den inledande scenen avslöjas ett dramatiskt faktum, som sätter sin prägel på allt som sedan skildras. Intressant ingång i en serie. Den får mycket bra omdöme på IMDb och det känns som att skådisarna och folket bakom serien gör ett bra jobb.

I detta första avsnitt nämnde borgmästaren en siffra, minns inte sammanhanget. För 180 år sedan, alltså omkring 1830, fanns det 300 människor i Chicago. Enligt Wikipedia fanns det vid stadens bildande 1833 omkring 200 människor i Chicago.

Efter visst surfande, uppfattar jag att det vid den tiden bodde omkring 1000 människor i Luleå. Som enligt Wikipedia fick stadsprivilegier redan 1621. Så. Amerika är en ung nation (jag _visste_ det sedan tidigare ;)), men ibland uppmärksammas jag ju och tanken svindlar ett ögonblick.

Städerna tog inte samma spår i sin utveckling sedan. Befolkningen i "stor"-Chicago uppgår idag till 9,8 miljoner människor, medan Luleå (kommun) endast kommer upp till knappt 74800 människor.

Vi kollar på en annan serie också, en dokusåpa (kanske, inte säker på klassificeringen här) i SVT - "Allt för Sverige". Här får tio amerikaner tävla om att bli den som blir sist kvar och då får träffa sin svenska släkt. Mycket kort uttryckt. De har alla en stark längtan till Sverige och det svenska, de är så olika varandra som man kan bli, men de känner sig alla hemma här. De kallar sig svenskar, svenskamerikaner och tårarna rinner i strida strömmar alltid på några i varje avsnitt, så då gör det det på mig med. Där lärde vi oss (eller blev påminda - klart vi har läst det där i skolan. Klart.) att så många som en femtedel av Sveriges befolkning i slutet av 1800-talet utvandrade, cirka 1,3 miljoner människor. Och så ser vi litet på vårt land med andra ögon. Och i hemlighet (inte så hemligt egentligen) längtar jag till Amerika.

Se där vad man kan snöa in på emellanåt. :)

Till middagen ikväll åt Ruben 23 köttbullar. De var visserligen marginellt mindre än vanliga köttbullar, men vad tusan. Och han fick äta till han var nöjd (fast det tog faktiskt slut i pannan) - det är ju ganska ofta som han äter mycket mindre än som gör oss nöjda. ;)

Jag överlevde den här helgens arbete på jouren. Mådde hemskt illa innan respektive pass. Bedrövligt att det skall vara så här. Åh prutt (citat från "Dumma mig").

Det blir ett till inlägg utan bilder (båååååring), men jag orkar inte riktigt fatta hur jag skall lösa problemet. Jag tror att jag har samma problem (eller inte) som syrran hade - jag har fyllt mitt bildkonto till brädden. G har tittat litet på det och säger att jag måste köpa mer plats. Måste prata med syrran och försök fatta. Men då får hon säkert bebis och har inte tid att prata med mig mellan amningarna. <3 ;)

Innan jag släcker för inatt, skall jag beställa varsin adventskalender till barnen. Och så går det att flyga till New York för bara 1499 kronor den 21 oktober nästa år, med Norwegian. F a t t a så frestande det är att bara boka. 8)

10 kommentarer:

Birger sa...

Intressant med stadsrättigheterna, fast på 1600-talet var det väl bara handelsmän och bönder i Gammelstad, några enstaka lappar fanns ju också. Inte som i Amerika, dit folk kom från hela världen i kölvattnet på Columbus, när ryktet om ett nytt lan spreds.
Våran landsända var det väl inget märkvärdigt med, inte förrän dom började hitta järn...

en annan sa...

Du, börja med att gå in på ditt Google konto.
Klicka på "Bilder" (eller motsvarande på engelska).
Kolla hur många filer som ligger i albumet som kallas "Drop Box".
Ligger det 1000 stycken där är det stopp för uppladdningar till Blogger.

en annan sa...

Sen har jag tyvärr INTE kommit på något enda sätt att komma kring detta än att manuellt FLYTTA alla TUSEN bilder till en annan katalog som jag som regel döpt till "Drop Backup" (tre gånger har jag hunnit göra detta, så det finns en "Drop Backup", en "Drop Bkp" och en "Drop Bkp2"...).

Skriver TYVÄRR eftersom jag inte lyckas få allt att funka bara genom att byta namn på "Drop Box" katalogen och sedan skapa en ny. Det skulle vara mycket snabbare. Men när jag testat detta fortsätter Blogger/telefonen att skicka bilder till den gamla katalogen i alla fall, trots att den bytt namn.

Så flytta alla gamla bilder till ny katalog. Sen är det bara att köra vidare.

en annan sa...

Jag älskar INTE Google.

Birger sa...

verkar ju inte bara krångligt utan omständigt dessutom

Morskan sa...

Tacktacktack för input syrran! Vågar nästan inte fråga - måste man flytta bilderna en och en?!! Risk för utbrott då. Av vansinne.

Den nya katalogen skapar du där dropboxen ligger? Eller någon annanstans?

På det här sättet kostar det inget?

Krångligt och dessutom omständligt verkar bara vara förnamnen pappa. ;)

en annan sa...

Japp. En och en.
Man kan markera flera och drag-drop över till den nya katalogen, men det tar tid...

Gratis är det ju dock.
Jag brukar skapa ett nytt album på samma ställe, från början var jag nervös att det annars inte skulle gå att se bilderna i bloggen. Sen har jag bara fortsatt. :-)

Morskan sa...

Jag är hemskt osäker. Jag hittar absolut INGET som heter dropbox, men jag hittar flera album med mina bilder däremot. Ett album innehåller just över 900 bilder, ett annat drygt 300 och något till något hundratal också. Så är det flera som innehåller bara några bilder.
Jag ser inget mönster i hur det är sorterat. X]

en annan sa...

Du brukar kanske inte lägga upp inläggen från din telefon? Kom jag just på. Då heter nog katalogen samma som bloggen.
Sen är det förstås OERHÖRT viktigt att du är inloggad på rätt Googlekonto också. De är OERHÖRT noga med det... även när de själva mergat konton som tidigare varit orelaterade till Google (SKITFÖRETAG).

Morskan sa...

Aha. Ja, där kan du ha en poäng. I så fall kanske jag bara [försöker] skapar ett nytt album då då. Och provar lyfta över bilder från det album som innehåller närmare 1000 bilder.

Men G misstänker att jag fyllt något på ett annat sätt, fyllt med data, med megabits typ och då hjälper ju inte att flytta runt saker.