fredag 14 december 2007

"Hon sjunger jättepint"

Så sade Norah ikväll, när vi tittade för andra gången på morgonens Lucia från Zorn-gården. Det var ett ovanligt trevligt och livaktigt luciafölje, med dalakänsla på många av julsångerna. En djup känsla av att vilja skapa tradition grep mig - det känns jätteviktigt att börja försöka bygga ut en del rutiner så att de blir till traditioner.
Hursomhelst blev jag rörd, rörd intill hjärteroten och mindes plötsligt den lilla Luciakronan i textil som Norah fick av Älvsbyvännerna. Rusade ned i källaren och hämtade den och gav den till Norah. Lyckligt satte hon den på sitt huvud och dansade med i Luciatåget.
Tårarna stod högt i mina ögon.

För tre år sedan låg vi till sängs. G sov hyfsat tror jag. Jag hade förlossningsvärkar hela natten och när vi just stigit upp gick vattnet. Norah föddes senare på eftermiddagen den 14 december 2004.

Inga kommentarer: