lördag 13 februari 2010

Avslappnad.

En alldeles märkvärdigt skön lördag går in i sista andningen.

Resan fram till precis den här punkten, inleddes redan i torsdags då mor och Harry kom till oss och började med att hämta barnen från förskolan. G kom hem på kvällen och vi fikade smarriga glassar från Ben & Jerry's. De är galet goda och lika dyra, men what the heck - det är hittills allt vi ätit utöver det vanliga för att fira vår tvååriga bröllopsdag. ;O)

Fredagen var helt underbar såtillvida att barnen och jag var lediga. Norah steg upp och började umgås med mormor och Harry, men Rubbe och jag snarkade till typ tjugo över nio. 8O) G jobbade en knapp halvdag. Mamma hjälpte mig (som vanligt) att byta gardiner i köket och så lunchade vi allihopa.

Pojkarna (Norahs ord) for sedan och besiktade bil och släp och sedan drog de ut på ön med skoter och pulka (bilvägen lyser tyvärr med sin frånvaro än så länge). Flickorna for till ICA Maxi, så att mormor äntligen skulle få se hur det är där och så hade vi ju det viktiga uppdraget att köpa en födelsedagspresent till Anton. Norah skulle på hans kalas samma kväll. Vi svamlade på så länge på Maxi, att vi till slut fick bråttom hem.

Allt gick bra, Norah och jag lämnade mor hemma och drog till kalaset. Norah ville att jag skulle stanna till de ätit och jag kunde inte gärna göra annat. Vi mumsade korv, pommes och majs, men sedan slank jag hem en stund. Allt gick bra för Norah och barnen fick sedan vara uppe rätt länge och se på Let's Dance med oss.

Idag har mamma bytt gardiner i vardagsrummet (tack, TACK igen käraste mamma! :O*). Under tiden tittades det på litet OS-invigning och svamlades omkring i största allmänhet. Vi åt lunch, fikade semla och så åkte mor och Harry hem.

Solen har flödat idag liksom igår och nu hände det ovanliga. G och Rubbe brände in till stan och gjorde ärenden. Norah och jag klädde oss och gick till Norahs blivande skola, Furuparksskolan, och åkte skridskor där. Hemma igen, bytte Norah bara skodon och så gick vi ut och åkte skidor. Äntligen litet föräldrapoäng ihopskrapade... :O) Ruben hann remma på sig grillorna en stund också och provade att gå-halka-omkring i dem här på infarten.

Så galet mycket snö!

G och jag hade som vanligt inte kommunicerat kring middagsmaten. G hade rotat runt i frysen och ingen av oss tände riktigt på det som stod till buds. Så då hände nästa märkliga sak. Vi beställde via webben pizza - med hemkörning. Vi har beställt hemkörning endast en gång tidigare och då tog det mer än en timme att få maten. Så litet skeptisk var jag nog. Vi provade beställa via webben en gång för länge sedan också, men då hände absolut ingenting.

Nu kom en bekräftelse inom 30 sekunder och pizzorna skulle levereras senast kl.17.22 (en knapp halvtimme efter vi gjort beställningen). Kl.17.16 rullade leveransen in. Suveränt! G som är en god far, hittar ofta på saker med barnen. Nu blev det pizza ur kartongen på golvet framför brasan. Cola till barnen, cider till mamman (erkänner att jag motvilligt gick med på matpåhittet... ;O)) och öl till pappan. En liten påse lördagsgodis till barnen sedan, litet film (pappan snarkade, mamman stickade). Mysiga barn, a v s l a p p n a d mamma (så länge sedan...).

G fick ta hand om ett litet kvällsmål medan jag fortsatte att ogenerat mysa framför tv:n. Jag kollade gamla inspelade Oprah och såg ett avsnitt då hon besökte Texas State Fare, USA's största. Det var förstås en likadan tillställning som jag besökte med syrran i Australien, Sydney Royal Easter Show och det var ju hur kul som helst! Jag lärde mig något himla koolt i alla fall om Stetsonhattar. Hör här: från brättet till kullens topp skall det vara lika långt som från brättet till hakspetsen. Formen och bredden på kullens topp (kan inte terminologin - "greppet"?) skall matcha ens haka. Och slutligen så skall formen på kullen matcha ens ansiktsform.

Farbrorn som stod och ångade hattarna, formade dem, sade att han kompletterade ens ansikte, att det var som att måla en tavla. Han hade förstås hållit på med det där i närmare 30 år och hade USA's bästa hattar där. Barnen myste en stund till med mig i soffan, medan två tjejer visade sin ko för bedömning. Hon vann förstås!

Barnen sover gott nu, G grejar med en film ("The Taking of Pelham 1 2 3"). Kanske blir det den, kanske blir det "Slumdog Millionaire" som jag laddat för en tid nu! ;O) Snart ser vi den!

En god dag. En god, god dag. Jag tackar för den.

7 kommentarer:

"bästisen" sa...

sååÅÅÅ myysigt!

en annan sa...

Jamen, jag kan bara hålla med vilken perfekt dag!! En karamell att plocka fram ofta ofta! :-) *kramar*

en annan sa...

Vad långt hår du fått, och blont!! Och lockigt!!

en annan sa...

Och vad Norah ser ut att bli lik dig!!

Morskan sa...

Lockarna hade jag väl ändå med mig när jag var ner i november? Men "lejon"-färgerna är ganska nya och längden något justerad uppåt.

Ja, jag ser en del likheter mellan oss och då inte bara utseendemässiga! :Op

en annan sa...

:-D Det är ju bara bäst! En till, sån som du! *kramar*

Hmm... mjo, du var ju lockig, det stämmer! Kan vara att det är lite blondare (?) som gör att d

en annan sa...

et syns bättre? :-)