torsdag 22 augusti 2013

Ribbåt.

Ja, så har vi då testat åka ribbåt. Tur jag inte såg syrrans kommentar på förra inlägget innan vi åkte. :o
Säkerhetsgenomgång. "-Ta stötarna med låren.". För att försöka låta bli att få diskbråck. Heh.
Vi dressades i enhetliga jackor och fick likadana flytvästar som de vi själva har. En kort säkerhetsgenomgång och så puttrade vi iväg.
Det var ju fantastiskt roligt! Vi fick ju ett speciellt åk eftersom det filmades. Vågor jagades, infallsvinklar likaså, kurvor togs och ganska ofta fick vi åka om det där vi just försökt åstadkomma, för fotograferingens skull. Ingen klagade!

Vädret var så där märkvärdigt fint - massor med moln, en hel del av dem var gråtunga på undersidan - men solen lyckades liksom kryssa sig fram fritt mellan dem. Perfekt också för att ta emot Ostindiefararen! Vi mötte henne och bobbade runt ihop med många andra båtar och fick jättefina fotomöjligheter.
Ägnade en kort stund åt att fundera på hur vi kunnat vara så korkade att vi inte tagit ledigt den här dagen för att kunna åka in till stan tillsammans med fartyget och barnen hade kunnat vara med. Nu blev det ju inte så och då hade vi inte kunnat åka ribbåt, så allt som allt blev det faktiskt jättebra!

På slutet åkte vi ikapp "Junkön" och skuttade ystert omkring med ribbåten i dess svall. Efter dessa trick var fotografen alldeles särskilt nöjd. Det var vi också! Skepparen på den andra båten var tillfrågad och hade gett klartecken till krumsprångandet.
Många människor väntade på oss när vi kom in till hamnen. Eerrh... :D
Det skall bli kul att se filmen så småningom. Hoppas på någon stillbild också. Efter vi skuttat färdigt kring "Junkön" åkte vi mot södra hamn igen och kom ikapp Ostindiefararen. En lång bit gottade vi oss tillsammans med alla andra glada ute på havet idag!