lördag 30 januari 2016

Kort om julen.

Pumlan, utvald av mig själv, ett så himla kärt minne från vår första resa till New York. Den avbildar en sådan polett som man förr i tiden hade för att åka på tunnelbanan i New York.
Det här är enbart för mig själv.

Det kommer antagligen att vara så att jag oftast arbetar fram till julafton. Hittills har ju min kollega alltid önskat att vara ledig före jul och jag har varit ledig efter jul och resten av jullovet typ.
Mimmi. En av tre pumlor i en presentförpackning jag febrigt plockade på mig på Disneyland Paris i somras.
Så:

* aldrig mera klä granen kvällen före julafton. Det har varit tradition, men i år var jag nästan förlamad av nedstämdhet över allt som vi hittills inte hunnit göra, dagen innan julafton. Att då uppbåda lust att klä det här vackra trädet med våra fina pumlor som bär på så många minnen, var tungt. Jag var tvungen att skaka det av mig och skrida till verket, tillsammans med barnen. Pumlorna och granen är viktiga för mig och än är jag inte redo att helt låta barnen klä granen ensamma. Så kommande jular klär vi granen några kvällar innan julafton.
Pluto. Den andra av de tre.
* snälla, snälla jag. Slå in paketen när de är inhandlade. Även om det är i juli.
Och Musse. <3
* Aldrig mer inbilla mig att jag hinner plocka fram fler julgrejor efter advent. Vi låg ganska bra till med julbelysning OCH adventsstake till advent och så tänkte jag att jag skulle pynta litet till under de kommande veckorna innan jul. Det blev ju inte. :-/ Och jag blir så besviken. Jag vill ju ha jul. En och en halv månad per år. Det pynt vi har, vill jag ha fram. Varenda grej är omsorgsfullt vald eller har sentimentalt värde.
En fransk lilja i textil. Guldig och jättefin, inhandlad på presentbutiken vid Louvren.
Jag älskar julen med granen, pumlorna, ljusen och pyntet. Känslan. Försöka hitta lugnet. Njuta med barnen. Barnen! Julen är ju för dem (och för mig!)!

Så - påminn mig att titta på det här inlägget efter Rubens födelsedag i år. ;-)
De här har jag haft i några år, men aldrig hängt i granen. Inhandlade på fin butik i Älvsbyn.

2 kommentarer:

Birger sa...

Du måste inte vara perfekt, det räcker så bra om du är du :) det är ju alldeles nog, vännen

Morskan sa...

<3