lördag 13 februari 2016

Känslor.

Det här är ett konstverk som klev rakt in i mitt hjärta. Det är maken till en före detta kollega till mig som målat denna. Han ställer ut på Liljevalchs vårsalong, viket är imponerande i sig.

Det är alltså en akvarell, som föreställer hans mammas sista dagboksanteckning, som hon satt och skrev då hon fick en stroke som sedan ändade hennes liv.

Som sjuksköterska kan jag känna mig nästan perverst fascinerad av ett rätt unikt dokument, som visar hur en människas hjärna kan fungera under de sista medvetna minutrarna av ett långt liv (mamman var 91 år gammal).

Som människa känner jag sorg och kärlek, trots att jag inte har någon som helst anknytning till människan som skrev orden. Orden som tar slut då livet tar slut.

1 kommentar:

Birger sa...

himla fint... Kram