söndag 12 januari 2014

Lampjakt.

Vi skall ha en lampa i taket ovanför soffhörnet, där det blir litet dunkelt - särskilt om vi plockar ned maskrosen från IKEA.
Ganska klart att det blir den här i hörnet. Jag såg den redan under senhösten, långt innan soffan kom.
Och så har vi span på en fönsterlampa till G's Man Cave (före detta verkstaden) samt såklart då en taklampa, som på något vis känns som att det måste bli en plafond. Sweet!
Lampan i f d verkstaden tarvar en del eftertanke. Den skall kännas litet stram/tuff/kool/rustik och eventuellt får den ta upp det röda golvet. Utifrån det jag just skrivit, inser jag att den översta lampan går bort. Den röda längst till vänster, ser ut som den gröna snett nedanför (tror jag).
Plafonden mitt i bild, den klara med vitt mönster på, såg jag förra helgen i Jotex katalog hos mamma. Och här hänger den hos Elkedjan. Glömde att kolla vad den kostade, så jag kan inte jämföra.
Det här inlägget blir också ett test på en ny bloggerapp. Heh.

---> Se gärna den underbara filmen "I Love You, Man", där G och jag först blev bekanta med begreppet "man cave". :D

7 kommentarer:

Unknown sa...

Som bloggerapp verkar den ju fungera

Lampan i mitten, första raden, på 2:a bilden, den med klar kupa och toppförspeglad lampa såg ju ut att lämna ett trivsamt ljus.
Annars så finns det ju alldeles för många att välja mellan
kram

Unknown sa...

I soffhörnet kanske min "scarabe" lampa skulle passa?

Morskan sa...

Det är precis den jag spanat litet på. :) Din scarabé - har du en lampa över? Visst är det en vägglampa? Ganska säker på att vi skall ha en hängande lampa. Men vi får se.

Unknown sa...

Den scarabe som finns här, det är ju en golvlampa, ställbar i höjd, passar utmärkt i hörnet av er soffa.
Den kan du ju få om du vill ha den, här står den ju bara släkt.
Hos er kommer den väl att lysa,
mina läslampor sitter ju på väggen och övrig punktbelysning finns ju överallt på väggarna
kram och godnatt

Morskan sa...

Jag vet inte alls vilken lampa du menar, men i vilket fall går det inte. Soffan har kantigt hörn, d v s inget kan stå bakom soffan i hörnet. :)

Unknown sa...

Det var ju synd, den lampa jag menar är den med en halogenlampa som lyser rakt upp på två halvcirkelformade speglar som man riktar ljuset med, den tar inte mycket plats i hörnet...

Morskan sa...

Aha, den! Har du slutat att använda den? Nog borde du kunna hitta ett ställe i huset där du behöver en god läslampa?