torsdag 29 januari 2015

Firar med fika!


Vi firar idag att Ruben är färdiglappad! Vi har kämpat väl tydligen, optometristen var nöjd. :-) Ruben är nu liksynt och har full syn på båda ögonen _med_ glasögon. Vi har tränat med lapp i cirka ett och två tredjedels år och glasögon sedan i oktober i höstas.

Enligt optometristen har Ruben endast ett litet synfel och ett litet brytningsfel och han skelar ingenting. Hon förutspår att Ruben kanske i 15-16 års åldern inte längre kommer att behöva/vilja ha glasögon.

Hädanefter skall Ruben kolla sin syn hos optiker - efter åtta års ålder skall det tydligen kunna gå bra (tänker på tålamod och koncentration...). Om det inte går bra, får man ringa ögonmottagningen på sjukhuset.

Första rutinmässiga synkontrollen för Rubens del skall ske om cirka ett och ett halvt år, eller tidigare om han påtalar det eller vi märker något.

Jag måste verkligen säga att Ruben inte uppfyllt mina negativa förväntningar i samband med att han blev glasögonbärare på en enda punkt. Han har aldrig förlagt dem och de har aldrig gått sönder. Ta-i-trä! ;-) Däremot är de nästan dagligen så otroligt kladdiga att man själv blir akut tårögd när man kastar en blick genom dem. :-D
Grön biskvi, som smakade litet som Piggelin. Väldigt gott faktiskt!
Ruben impades av snön som låg på taket högt, högt där uppe och jag fick för mig att vi skulle dokumentera det. Ruben hakade omedelbart på. Färgåtergivningen blev ju helt knas och var inget jag orkade bry mig i just då.
Jag tyckte att detta i alla fall var väl värt att fira. Vi fikade och for sedan i snögloppet till Storheden, där vi besökte Toys'R'Us och Skylanders-figurer inhandlades. Det var genuint roligt!
Fotade kullen på barnens skolgård, som nu är minst dubbelt så hög som den är i original.
Bjuder på en vy över hur högt det är. Tror det är typ 10-12 meter högt. Eller fem våningar på ena sidan av "gatan" och sex på andra. 

4 kommentarer:

Mamma sa...

Vad firar ni ? är det nya frisyren på Ruben eller något annat.

Unknown sa...

Blir ju förskräckt, men hittade ingen födelsedag....

"bästisen" sa...

Fika på SUS?

Morskan sa...

Yes, Bästis!