lördag 18 juli 2015

Marknadsdags.

On the road again... :-)
Ganska mätt på marknader (to say the least) efter alla år av passionerat spring på dylika, gillar jag likafullt skarpt att gå på marknaden i Överkalix. Vädret är nästan alltid bra till jättebra - som idag, växlande molnighet och ett par, tre grader över tjugo. Jag hade kjol och t-shirt och behövde inte frysa på hela dagen (man sänker sina krav en sådan här sommar...). Det kändes till och med riktigt varmt emellanåt! :-D Och så är det ju e
Vi startade hyfsat tidigt imorse, med att slutföra packning och ha ett snabbt byggmöte med Ulf. Han kom med den megastora spegeln till vårt badrum, den som döljer hela husets vatten- och värmepryttlar så finurligt. När spegeln kommer upp, trollas plötsligt allt det bort bara och man kommer inte att tänka på hur väggen är byggd eller ser ut. Den har en bred svart ram, handgjord av en finsnickare som Ulf gömmer någonstans och den ger ett solitt intryck. Den gör badrummet färdigt med den äran.
Vi hade inga bilar bakom oss och den här renen klippeti-kloppade fridfullt längs vägen. G höll jämn fart och barnen fick sig en ordentlig titt och jag fick fota. :-)
Ruben ville äta hemma, medan åtminstone Norah och jag såg fram emot en frulle på rull, med mat från McDonalds. Ruben blev litet åksjuk någon gång efter att ha ätit på McD och han tänkte inte riskera det igen. Vi hade en bra körning upp, tystlåten och ljudlig på samma gång, då vi alla lyssnade på Robert Gustafsson som läser böckerna om draktränaren och helt otroligt gör röster till mååånga olika karaktärer. Jag känner igen röster smittade både av Ernst-Hugo Järegård och Sten-Åke Cederhök och dialekterna är många, inklusive finlandssvenska. Jättekul!
Vi såg en fin liten Mustang med en så himla vacker färg på den lilla bilutställning som pågick på en grönyta intill marknaden.
Vi har shoppat en träkåsa som vi skall ha hängande i bastun. Barnen skall alltid dricka en massa och jag vill inte att de dricker ur stävan vi så småningom skall ha därinne (just nu är det bara en rostfri bunke). Vi har tittat ut en stäva och en skopa som vi skall skicka efter (Lakkapää hade slut den färg vi ville ha). Vi har köpt plastpåsar. Barnen har fått nagellack i superläckra flaskor. Sockervadd fick de också, men vi skippade att åka karusell. Vi åt thaimat och vi hade Harry med oss i knappa två timmar.
För mig som inte reser ofta, känns det najs att det ser ut så här på listan i telefonen över de wifin jag surfat på.
Hemma hos mormorn har vi dragit fram vår "sommarstuga" och städat rudimentärt i den. Sedan bäddade vi i rena sängkläder och där sover förstås familjen redan. Alldeles strax gör jag dem sällskap!

Inga kommentarer: