torsdag 30 augusti 2007

Min dotter - en fysiker i vardande?

Min lilla tös gjorde häromdagen när hon diskade, två fysikaliska konstateranden.

Hon hade ett djupt cylinderformat kärl fyllt med vatten och stoppade ned en mycket smal slickepott där i. "Den blir stor" konstaterade hon intresserat. Helt sant. För utförligare förklaringar till fenomenet, önskar jag att jag kunde hänvisa till min bästa vän E, som är lärare med passionerat intresse för sitt yrke. Hon hade kunnat ge en enkel och klar förklaring.

Likaså hade E kunnat förklara det andra fenomenet min dotter blev varse. I samma kärl hade dottern senare draperat en blöt disktrasa, som delvis hängde ned i vattnet och delvis hängde ut över kanten. Kapillärkrafterna drog upp vatten och lät det färdas genom trasan och ut i dotterns hand. Det här kommenterades inte av dottern utan hon konstaterade nog bara att vatten kan rinna ur trasor med.

Tänk hur allting fungerar. Fysik, upptäckter, inlärande - för dottern, för mig.

Inga kommentarer: