torsdag 16 oktober 2008

Tre oerhört viktiga nätter.

Tre nätter i rad har Ruben sovit utan att väcka oss. Alla tre kvällarna har han vaknat till på vanligt vis, men tidigare än vanligt, redan innan vi lagt oss. Men sedan har han sovit. Tyst och stilla. Igårkväll kom han överraskande upp en sväng när han redan sovit flera timmar, men tyst och stilla. G hade bara lagt honom igen. Imorse steg han också upp i vanlig uppstigningstid, men tyst och stilla. Ingen gråt alls.

Några fler nätter än de tre senaste, har Norah samtidigt börjat komma upp alldeles själv för att gå och kissa. Vi försökte för en tid sedan att ta upp henne på kvällen för att kissa, men det har runnit ut i sanden för jag tror att vare sig G eller jag egentligen trodde på idén. Jag vet inte om ett barn verkligen lär sig att kissa på natten, bli torr på natten, med att man drar upp det mitt i dess sömn? Ibland sov Norah så djupt, att jag märkte hur galet det var att ta upp henne överhuvudtaget.

Då känns det här mycket bättre - att Norah kommer upp själv och kissar. Det finns nästan alltid kiss i blöjan i alla fall, men det måste vara en god början. På dagarna är Norah helt torr nu, egentligen sedan de började på förskolan tidigare i höst. Norah har varit semitorr jättelänge, men ofta fuktat litet i trosorna, men nu har det också upphört. Om hon sover middag, sover hon utan blöja, men får lov att kissa just innan hon lägger sig.

Vad som förändrats? Ja, inte just någonting. Vi har dock just de här tre kvällarna fått barnen i säng i god tid, de har somnat omkring halv åtta och Ruben har sovit middag ordentligt på dagis.

Jag har sagt det förr och kommer att säga det fler gånger - hoppet är det sista som överger en! ;O)

1 kommentar:

en annan sa...

Så helt fantastiskt det måste kännas! Både med Rubbes nattsömn och med Norahs blöjfrihetsträning! :-) Jag har precis lagt Tobias, alldelens för sent, hans dygnsrytm blev lite tokig senaste dagarna. Men nu ligger han och sjunger för sig själv, jag hoppas han somnar utan allt för mycket tårar, till skillnad från igår då allt var upp och ned. Men men, det hade säkert att göra med resan och allt som hänt under dagen.