måndag 5 oktober 2009

Efter helgen.

Imorse åkte syster med sina två små gossar tillbaka hem. Hem till S. Bort från oss. Norah grät. Ruben var tyst och nära. Jag hann inte, så var de borta.

*sakna*

Ikväll läste barnen ivrigt igen i ett nytt nummer av Illustrerad Vetenskap. Pappa har burit tidningen till oss länge och i ett ovanligt lyckosamt infall, började jag samla dem i en fin hög i barnens bokhylla. Några gånger i veckan hänfaller de till tysta, intensiva studier och sedan kommer frågorna och diskussionerna. Fantastiskt!

Så ikväll diskuterade vi meteoriter. Vad de är för något. Och varför de "faller" nedåt. Vilken skada de kan göra. Fick en animerad berättelse av Ruben, då han talade om att han köpt en rymdraket och flugit rakt upp i rymden och träffat en meteorit som killade honom i håret. :O)

Hå-hå-ja-ja. Astronomi. Fysik. Visst är det väl helt fantastiskt!

Ikväll skall jag göra det mest förbjudna. Syster och jag köpte ett dräggelgott bröd igår, en l-i-m-p-a. Bara det alltså. Vatten, jäst, vetemjöl, sirap, salt, anis, fänkål tillsammans, bakat till en mörkbrun, överfluffig men ändå litet seg, väldoftande och själavårdande limpa. Stenuddens bageri är kreatörerna bakom limpan.

Strax, när jag duschat, skall jag ta en skiva av det brödet. Jag skall breda smör på skivan, ta min tekopp och sjunka ned i soffan. Men det slutar inte där. Vi firade Frasses namnsdag igår (grattis i efterskott, storbrorsan! :O)) med att äta en massa kanelbullar. G hade varit ordentlig och köpt många. Riktigt många. Så jag tänker ta med en bulle också till soffan.

Jag som tagit ett klent grepp om min vikt, kastar det projektet överbord en kväll som denna. Jag behöver det.

Imorrn fortsätter jag att larva mig med frukt och sånt fjant på kvällen. ;O) :O)

1 kommentar:

en annan sa...

*kramar* Tack för en fin helg!! *KRAMAR*