tisdag 20 oktober 2009

Ledig en stund.

Ikväll fick jag en stund ledigt och kunde gå ut och äta med några gamla kollegor. Jag har haft förmånen att arbeta med dem allihop - de var mina mentorer och handledare under min utbildning, under min tidiga bana inom sjukvården och sedan som trygga kollegor.

Alla är pensionärer, med den äran, utom en av mina närmaste kollegor som dock går i pension till våren. Hon har arbetat länge på vårdcentralen - hon måste ha ett unikt perspektiv - hon träffar idag nyfödda bebisar, vars föräldrar hon hade som nyfödda. Fatta! :O)

I alla fall. De här damerna är aktiva. Så aktiva att jag kände mig litet matt där jag satt. En av distriktssköterskorna berättade:

2 ggr/v gick hon på gymmet
3 ggr/v var det vattengympa (kan ha varit tvärtom där)
hon sjunger i kör
hon är med i åtminstone två pensionärsföreningar och förestår ett café i en av föreningarnas regi
hon håller på att lära sig att spela bridge

De andra hade delvis liknande scheman. De reser, som tusan. De stavgår. De går skrivarkurser. De lever baske mig livet.

Anade jag inte det? :O)

Inga kommentarer: