söndag 25 oktober 2009

Lön för mödan? Fan tro't.

Tittade in på banken idag, mest för att kolla läget. Såg att förra månaden fick G ut i runda slängar tjugo tusen mer än jag. Jag arbetar då visserligen bara 75 % och G 100. Men i alla fall. Det är ju ingen nyhet förstås - om jag arbetade för pengarna, vore det ju som att kasta bort sin tid.

Nu trivs jag ju med mitt arbete helt osannolikt bra, de flesta dagarna och det är värt mycket pengar. Tro mig, jag vet. Inte den bästa lön väger upp misstrivsel med eller på arbetet.

Jag har fler högskolepoäng än G. Jag ansvarar i mina arbetsuppgifter idag indirekt för liv - på en förlossningsavdelning mera direkt för liv. Borde värderas högre tycker jag och om jag får gissa, ett hundra procent av mina kollegor.

Och nu tänker sig en av våra arbetsgivare, Sveriges Kommuner och Landsting, att sjuksköterskorna skall få ge avkall på den avtalade löneökningen nästa år.

Landstinget är inte känt som den bästa av arbetsgivare - eller hur! Kollegor - barnmorskor i Norrbotten - skall vi inte starta eget?! :O)

5 kommentarer:

en annan sa...

Ja starta eget! Då kanske kommunGUBBAR och landstingsGUBBAR börjar betala vad tjänsten är värd!!

en annan sa...

S och jag diskuterade det här med skattepengar och vad de används till, och det är ju så att vi indirekt är skyldiga till löneläget i landsting och kommun när vi hela tiden önskar oss lägre skatt. Men samtidigt är det ju en intressant fråga att veta exakt vad skattekronorna används till, jag betvivlar att vården och barnmorskornas löner får speciellt stor del av kakan när det finns så många tekniska avdelningar som har så OTROLIGT MYCKET VIKTIGARE FUNKTIONER som också skall ha del av kakan... Right.
Men jag har faktiskt aldrig önskat lägre skatt.
Även om jag inte blivit ledsen när det hänt.

en annan sa...

(hoppas den frustrerade bitter-ironiska känslan kom fram där)

Morskan sa...

:O) Det vore helt underbart att starta eget! Tänk att få egna lokaler, fint inredda och välkomnande. Massor av koola kollegor som är duktiga på olika saker. Få bestämma själva. Vara fria från annan verksamhet. Bestämma helt över de egna rutinerna (fast det gör vi redan!).

Det är ju det där vanliga - skall verkligen vi finansiera verksamheten med våra löner? Och jag har heller aldrig önskat lägre skatt. Vi får så makalöst mycket för de där skattepengarna. Men - MEN - ibland används se till fel saker. Utan tvekan.

en annan sa...

Eller bara starta eget och hyra ut er tillbaka till kommun och landsting? Som så framgångsrikt görs med läkare och annan vårdpersonal? (vilket stjälper hela vård-ekonomin över ände, men det är det ingen som egentligen funderar över)