söndag 25 april 2010

Be. Begär. Beordra.

Tänk litet stall, plats för sju, åtta hästar. Tänk stilla, på låg volym, countrymusik. Tänk rustik inredning med tillyxat timmer. Tänk liten sadelkammare med fin ordning. Så var det idag, på Star Stable, inne på Western Farms område.

I min grupp idag var vi två. T v å. Vi skall tydligen vara tre, men en uteblev.

Jag fick göra i ordning min häst, Zamir var det idag. Han löste hår något kopiöst, det flög stora tussar medan jag borstade. Litet trixigt är det med westernsadeln, inte alls likadant som de sadlar jag är van. Den är större och tyngre och så sätter man fast den på hästen litet annorlunda, både läget och rent mekaniskt. Så jag fick litet hjälp där. :O)
Zamir kändes supersnäll, han läppade på (bara hästmänniskor förstår vad jag menar) på min rumpa, medan jag kratsade hans hovar - utan att prova bita. :O) Han var fullständigt okomplicerad att umgås med.

Idag fick vi träna på att slå isär hjälperna. Vi red serpentinbågar, först enbart med säte och ben och sedan enbart med "neck reining", det vill säga vi styrde då hästen enbart med tygeln. Så roligt, men jag kände mig rätt mycket som en nybörjare. XO)

Man sitter jätteskönt i en westernsadel och Zamir rörde sig precis så lugnt och kontrollerat som jag fantiserat om att välskolade westernhästar gör. Sista minutrarna av passet, satte vi ihop hjälperna - ben, säte, tyglar och nu i trav. Allt gick bra, men som sagt - nybörjare var ordet. :O)

4 kommentarer:

en annan sa...

Jättestrax var det alltså! :-D Oh - så - koolt! :-) Så skönt att de kör lektioner trots att ni var så få! Jag ser fram emot att läsa mer om detta!!

Birger sa...

verkar ju trevligt, "läppade" jag vet...

Morskan sa...

Hur blev det med din provridning syrran?

en annan sa...

Den gick bra! Första "officiella" lektionen i torsdags. En näradödenupplevelse, huja! Markarbete på en helt nyinköpt jättelik ridskolehäst som varit hopphäst, hjeeeelp...! Hoppning nästa gång, då har ridlärare Carola lovat mig en pytteliten gammal och snäll häst.