lördag 7 mars 2015

En bra dag igen.

Vi körde upp till toppen (ja, nästan) för att se på vädret innan vi åkte till badet. Det var blåsigt.
Det finns inget badhus här i Levi, men väl ett hotell med tillhörande äventyrsbad. Det är inte det största äventyrsbad vi varit på, men väl ett av de trevligaste. Det kändes maxat - det var bassänger, bubbel, vattenfall (tre helt olika varianter), bastu, rutschkana (en enda, men med flera varv och helt okej fart!) och utomhusbad (både bassäng och bubbelpooler).
Denna och de två följande bilderna har jag lånat från webben, från sidor som skriver om hotellet som inhyser badet. Jag ber om ursäkt för främmande, halvnakna människor! ;-) Och här ovan alltså den mysiga skogsbastun, som inte alls är så här upplyst på riktigt. Jag önskade hett att jag kunnat ta in telefonen och fota, men det går ju bara inte. Den skulle väl dö på kuppen i all den där fukten...
G fick börja med att hyra badbyxor eftersom de inte tillät badshorts och sedan hakade vi på barnen. Det var följaktligen ganska snabba ryck och många byten av aktiviteter innan G och jag började slå i bromsen.
Vi badade ute, två gånger. Det går ju bra då man sitter i varmt vatten, men om huvudet yrde ju snöstormen. Andra gången ute, fick vi plats i bubbelpool och där bröt vansinnet ut! Innan vi gav upp där, hade både Norah och Ruben varit ut i snön och rullat sig, precis som alla andra barn där ute gjorde just då. Alla föräldrar skrattade och ojade sig.
I flera bassänger hade de sjösten som botten istället för kakel. De varvade blekturkost kakel med grafitgrå stående mosaik på bassängernas sidor. De hade en liten pool att bara kliva ned i, där vattnet var åtta grader varmt, alltså k-k-k-a-l-l-t! En annan vattenaktivitet var två smala, grunda (vatten till just ovanför fotknölarna) bassänger intill varandra som man vadade fram genom. I den ena varmt, nästan brännande varmt vatten och så klev man över i den andra för att gå tillbaka och där var vattnet så kallt att det smärtade i benen de sista stegen innan man klev över i den varma fåran igen. Otroligt attraktivt, jag passade på att gå några varv flera gånger medan vi var där!
Finnarna är ju duktiga på bastu och bad och här hade jag också en magisk bastuupplevelse! En bastu är en bastu är en bastu - men den här var så läcker! Det var som att stiga ut i skogen och sätta sig. Bakved täckte väggarna, litet glest och var monterat på distanser, med svag belysning bakom som gav ett mjukt indirekt ljus där inne. Mitt i den lilla bastun var en trädstam monterad - bastun hette Silver Pine Sauna och det såg ju ut som åldrat, väderpinat trä. "Grenar" var monterade helt mot taket och från överst delen av stammen, upp i grenarna och även mellan dem, löpte tunna ljusslingor med små, små lampor i, i två olika färger. Jag hade kunnat sitta kvar där och drömma ännu.
Än så länge fungerar det med rit- och pysselmöjligheter på barnmenyns baksida. :-) Och kohudsmönstrat tyg på stolarna.
Jag glömde att nämna att det även snöade inne i badet, mer finfördelad och "verkligare" snö än på Tropikbadet i Piteå och apropå det, så gillade jag skarpt att det som grönskade på badet här i Levi inte var tropiska växter, utan typ lokala. Det fanns granar, tallplantor, olika gräs och växter som trivs i våtmarker i norra skandinavien, renlav och stenar så som de ser ut ute på Brändöskär, alltså olika, oregelbundet formade. Det projicerades oregelbundet fina silhuetter på väggar och tak - uppskattat och rätt att plötsligt se en vacker älg eller ren där man flyter runt i plurret. Jättefin miljö de fått till där!
Norah åt en korg med kyckling.
Vi badade till Ruben fick ont i ögonen av allt dykande och när vi var påklädda igen var klockan fyra och vi var rätt hungriga. Vi bestämde att vi skulle göra bort att äta med en gång och styrde stegen mot en restaurang som vi spanat in tidigare, som verkade ha amerikanskt kök - Norah var sugen på hamburgare.
Det blev Ruben som åt hamburgare. Ingen högoddsare direkt. <3
Det var en fullträff! Restaurangen hette Colorado och de hade tillräckligt med westerninspirerad inredning för att göra mig på riktigt gott humör! Maten var i toppklass i sin kategori och när G började byta ställning och humma och sucka, så insåg jag att han var seriöst mätt också.
G's mat, en open burger, med korv och litet annat smått och gott också.
Min mat, pulled pork.

1 kommentar:

Unknown sa...

Det ser man ju att det inte gått nån nöd på er, maten ser ju ut att ha varit både riklig och göd. Barnen ser ju då ut att ha haft ett lov att berätta om i skolan. Fantastiska bastuanläggningar, verkligen influerade av landet
Trevligt kram