söndag 4 november 2007

En rätt så bra dag

Det bidde ingen direkt sovmorgon, men vi skickade i alla fall upp barnen till glad farmor och farfar! G och hans far satte igång att snickra, eller snarare riva, efter en snabb frukost. De plockade ned halvtrappan ned till markplan och har nu byggt ett nytt golv på den nya mellannivån i huset, farstunivån. För närvarande är det stege som gäller istället för trappa. Och jag är höjdrädd.

Jag och svärmor hjälptes åt runt barnen under morgonen, innan jag slutligen pep iväg på min lediga stund på hantverksmässan.
Det var trevligt att gå runt där, men himmel vad jag kände mig ensam mitt bland alla människor. Jag har brukat gå på den här mässan med Bästisen från Älvsbyn, med mamma eller med syrran. Messade syrran när jag andäktigt stod i Hägnans monter och mindes sist jag var där med syrran och vi köpte alldeles för många sorter av deras verkligen hembakta fika och slog oss ned och delade på alla bitarna, för att få smaka av alla sorterna. Vi brukar göra så, syrran och jag.

Jag saknar henne jättemycket just nu. Det kan inte vara rätt att vara hundra mil från sin lillasyster när hon just fått sitt första barn.

Messade Bästisen, men hon svarade att hon varit på akuten med sin jätteonda nacke. Måste pingla henne och höra hur det står till.

Jag gjorde i alla fall några fynd. En vacker florstunn vit mohairsjal från Den Nakna Geten att ha runt axlarna då vi gifter oss. Honung förstås, från Mockträsks ängar, skogar och myrar. En till liten figur från Willow Tree, en tillägnad mig och vår son, då den första vi skaffade tillägnades G och vår dotter. Mitt känslosamma och i hemlighet djupt romantiska hjärta rörs så av en del av de här figurerna och när det kommer till våra barn, så maxar känslokontot ut. :O) En liten kopp alldeles lagom till Norahs lilla hand, för henne att dricka te ur, kanske till julklapp. Två silvriga julpynt, med en klart barnslig känsla, att hänga i barnens rum.
Jag pratade trappräcken med Kyrkbyns Järnsmide och så provade jag som vanligt några mössor hos min allra mesta mössleverantör från Norge.

Jag fikade inget - hur kul är det att göra ensam? Jag kissade inte ens - hade jag ju dock kunnat passa på att göra ensam och till slut återstod bara att åka hem.

Vi plumsade med våra barn på baby- och småbarnssimmet, vi åt middag, lade barnen och sedan har G snickrat och jag surfat. Nu är det dags för kaffe och några fina chokladbitar och kanske ett avsnitt av "House" för G och mig innan läggdags.

1 kommentar:

en annan sa...

De är så fina de där statyerna! Jag önskar jag hade kunnat vara där med dig, syrran!

*kramar*