söndag 7 september 2014

Klockan är slagen.

Vi har stannat i Töre för att få oss middag barnen och jag. Vi skulle äta hemma, men tiden funkar liksom inte riktigt.
Fin inredning i restaurangen, fina färger, till och med på utemöblerna. Och sol.
Norahs plättar serverades med blåbärssylt gjord på bär från Kalix. Jag fotade inte Rubens grillkorv. :)
Jag tog en förrätt, med avsikt att äta en macka senare på kvällen. Huvudrätterna är snäppet dyrare än på enkla resteuranger, så jag ville spara litet pengar. Jag tog i alla fall gratinerad chèvre med nattbakad tomat från Nikkala. Örtsallad, ringlad pepparhonung och rostade pinjenötter kompletterade smakerna. Det var chockerande gott och kändes hur exklusivt som helst. Tomaten var utomjordisk och har antagligen bakats så länge som det påstås. Den var som det ljuvligaste katrinplommon, fast en tomat - söt, seg, ljummen och jättegod. Till min bedrövelse hade de för hösten lyft bort den supergoda pulled pork som de haft på menyn tidigare. Får hoppas den kommer tillbaka senare.
Imorgon får Norah stanna hemma från skolan, då hon har friluftsdag = friidrott hela dagen. Jag skall boka om mina patienter på eftermiddagen, så att jag kan gå hem till Norah.

På ön har de skjutit tre vuxna djur idag och en kalv, summa 9+1. Finns ju potential att jakten blir klar imorrn. Skulle inte göra mig det minsta.
Paus i jakten och vovven tar igen sig.

1 kommentar:

Unknown sa...

Festlig mat på hemvägen :)
Är det älghunden som ligger och vilar eller är det kalven?
såg mysko ut
Natti - kram