söndag 27 januari 2008

Återvändande ljus och stillsam lyx.

Känner mig smått berusad av ljuset som plötsligt flödar över oss. Sedan i tisdags har vi haft klart väder och man märker nästan de där minutrarna som det blir mer och mer dagsljus av nu för varje dag. Torsdagen var ett mörkt, blött, snöigt och blåsigt undantag men det innebar också en rejäl börda med vintervit snö, så nu är det så vackert som det bara kan vara.
I träden hänger ytterst på de späda grenarna isklumpar som solen exploderar genom. Jag har ju levt här hela mitt liv, men har nog aldrig sett just det här fenomenet. Nu ligger det snö också på grenar och isklumpar och det försämrar inte bilden. Sedan i fredags har vi dessutom haft 10-15 minusgrader, precis som det bör vara den här tiden.

Den stillsamma lyxen är varmt te, runda _nyttiga_ rågkakor som gått i rosten, bredda med fransk chèvre och bitter apelsinmarmelad _inte helt nyttigt_ som jag nu skall sätta mig ned och äta, innan jag sätter igång med barnens lunch. :O)

Snart kommer G hem. *glad*

1 kommentar:

en annan sa...

Oh så gott! :-) Min dagliga lyx just nu är fullfett grekisk yoghurt och "fislimpa" (dvs sån där söt svampig sirapslimpa). Mmmmm! Det kändes plötsligt bara som om jag MÅSTE ha sånt bröd, jag har knaprat fiber och mer fiber och sockerfritt och nyttigt nu i flera månader. :-)

*tobias ammar*