söndag 25 maj 2008

Stora steg framåt.

Båda barnen gör stora utvecklingsryck just nu!

Från Norah kommer häpnadsväckande resonemang och häftiga uttryck som hon snappar upp. Idag sade hon till exempel "-det är inte sant!" med rätt tonfall och emfas. :O) Jag tyckte hon sade "-vad coolt" om något, men känner mig inte helt säker. Tyvärr verkar skrutt-tjejen komma ned med en förkylning; hon började snörvla igår mitt på dagen. Idag är hon litet snuvig (inte rinn-) och litet känsligare än vanligt, men feberfri. Får se om Rubbe klarar sig nog länge för att få genomföra sin redan rejält försenade 18-månaderskontroll på BVC imorgon.
Jag såg för första gången Norah klä på dockorna igår och idag såg jag henne ge samma två dockor, som för närvarande ligger nedbäddade i docksängen, ömma pussar och kramar när hon skulle gå och sova middag.

Ruben briljerar just nu med sitt tal. Han säger ord som vi inte bett honom säga innan och som vi aldrig hört honom säga, alltså han har helt klart många begrepp klara för sig utan att ha kunnat verbalisera dem tidigare.
Och igårkväll såg jag honom hoppa jämfota för första gången. Norah älskar att hoppa och hoppar gärna från toppen av deras lilla rutschkana eller från kistan eller från en pall och landar busigt i saccosäcken (hädanefter kallad för "puffen", för det är det våra barn kallar den ;O)). Ruben kastar sig också ogenerat från kistan och pallarna, men rutschkanan är nog för hög ännu. Tack-och-lov! Det hoppet kräver en viss längd också, så att man inte landar på själva rutschbanan.
Men Ruben har ju liksom inte hoppat, utan mer "fallit" ned i puffen. Men igår som sagt, såg jag honom satsa och spänta iväg jämfota från Baby Björn-pallen och landa i puffen. Roligt!

Norah säger "-jag ääkar dig!" och det betyder alltså att hon älskar den hon säger det åt. Hon säger det alltid samtidigt med kramar och/eller pussar. Sedan några dagar tillbaka, det började hos syrran, säger Ruben nu också att han älskar en. Han säger kort och gott "-ääka!" alltid tillsammans med en kram eller flera och det känns ju förstås helt underbart! :O) Ruben säger nu också sedan sista veckan Norahs namn, precis som hon själv säger det; Noona. Han säger även sitt eget namn, som Norah säger det; Bäben, fast litet mer gutturalt.

Som jag älskar dem!

Men för att hålla modet uppe och lugnet, har jag utrustat mig (oss) med två nya fackböcker. "Allt du vill veta om barnets sömn men varit för trött för att fråga om" (möjligen en av de längsta titlar jag stött på) av Anna-Maria Stawreberg som är journalist på tidningen "Vi Föräldrar" och där är det ju Ruben som strular då. Ett absolut fynd för endast 39 kronor och för mig och G att fundera på blir boken "Ditt kompetenta barn: på väg mot nya värderingar för familjen" (ok. Det var en ganska lång titel det med) av Jesper Juul, familjeterapeut. Tror det blir intressant att läsa.

Frågan är bara när? ;O)

1 kommentar:

en annan sa...

Hö hö :-D Jag har noterat att jag sitter och läser böcker om barnets utveckling hela tiden i bakkant av det stadium Tobias är. Otroligt dumt. Jag har ju redan facit på den biten, måste lära mig att hoppa över kapitel i fackböcker!