tisdag 17 mars 2009

Hur förskräckligt som helst.

För en tid sedan förfasade vi oss, med all rätt, över att man i Asien ryckte hönsfåglar på sina fjädrar och dun levande och det flera gånger innan man slutligen avlivade dem och ryckte deras sista fjäder av dem.

Som den luttrade person jag tyvärr blivit med åren anade jag att det inte är det värsta som sker.

Så idag blev jag inte direkt förvånad när Ekot meddelade att grisar skållas levande - här hemma. NyhlénsHugosons alldeles nästgårds är beklagligt nog ett av de fyra slakterier i landet som nämns vid namn och där har det skett _mer_ än två gånger. Läs gärna mer här.

Vi har duntäcke och dunkuddar, vi äter kyckling - visserligen endast svensk. Men hjälper det? Griskött äter vi också, även det endast svenskt. Men det hjälper ju inte. Det visar sig att djuren lider här också.
Matar älg med banan! :O)

Jag känner mig ofta lättad och litet nöjd då älgkött omtalas som miljövänligt och magert, eftersom det är vår familjs huvudsakliga proteinkälla och i det fallet vet vi att djuren avlivas snabbt och humant, löpande på fri fot.

Inga kommentarer: