onsdag 27 januari 2010

Nytt på utsidan?

Kanske byter vi fönster i huset när vi ändå håller på. Jag menar, göra fint med tapeter och så i kök och vardags och så om några år riva upp väggarna med nya fönster? Jag har länge haft ögonen på Elitfönster och då specifikt på deras självrengörande glas. Eller hur!

Arkitekten som ritade vår farstu, förklarade för oss att våra bruna fönster tynger ned huset och att vita skulle ge det ett riktigt lyft! Vi bör av samma anledning också måla grunden något ljusare än den nästan svarta färg den har nu.
Ingen skulle bli gladare än jag åt nya fönster. Jag gillar inte heller det bruna och så är de delbara, det vill säga varje fönster måste tvättas på fyra sidor (två rutor är kopplade). Men det största irritationsmomentet (tänk att jag kan irritera mig på fönster... XO)) är att fönstret sitter "längst in" i öppningen, alltså i plan med innerväggen. Det här innebär att det omöjligen går in några störreaktiga blomkrukor i fönstren.

Kronan på verket skulle utan tvekan bli ytterdörren som jag hittat. Den är som gjord för vårt hus nu, med karosseripanel och allt.

Ja, ja - fönster finns med i planerna, men vi har inte bestämt ännu. Ytterdörren tycker G är överkurs, men jag anser att den är ett måste. Tänk om den går ur produktion?! Hur ofta stöter man på en snygg ytterdörr med karosseripanel?? ;O) :O)

1 kommentar:

en annan sa...

:-D Vi har också dansat fönsterdansen ett tag nu. Våra fönster är KALLA. Det är väl det största problemet (eftersom jag haft hjälp att putsa fönstren senaste året så känns inte just den biten så betungande). Men det är svårt att "räkna hem" fönster, de är svinaktigt dyra. :-[
Vi lutar väl åt att kanske investera i fönster "per rum" om vi får för oss att renovera ett rum kanske vi passar på att byta fönster samtidigt.
Verkar inte vara så himla mycket billigare att byta alla fönster samtidigt, även om det är det alla fönsterbytarfirmor säljer hårt på...