onsdag 18 augusti 2010

Perspektiv.

För snart ett år sedan skrev jag litet om pandemin som svepte runt klotet. Den nya influensan. Jag hörde bara en kort stund på dagens sommarpratare, Annika Linde, statsepidemiolog, professor och en av landets främsta influensaexperter och under den korta stunden sade hon bland annat detta (jag citerar inte, utan återger bara):

I världen har 30 miljoner människor vaccinerats. I Sverige sex miljoner. Detta har (i Sverige då) inneburit att 150 människor sluppit intensivvård och det har räddat livet på 30 personer.

Det är första gången jag hör sådana siffror. Siffror på vad vaccineringen faktiskt gjort för nytta. Annika Linde pratade också om vad vaccineringen kostat och om det är möjligt att värdera det faktum att 30 människor slapp dö och att 150 människor slapp vårdas på intensivvårdsavdelning.

Nu skall jag laga mat och lyssna på hela programmet, så att jag får mer sammanhang. :O)

4 kommentarer:

en annan sa...

Det där måste ju verkligen gå att räkna på!! :-) Intressant!

Birger sa...

Intressant och tankeväckande, roliga inlägg för övrigt

Morskan sa...

200 kronor per svensk har vaccinet kostat. En siffra som går att räkna ut hur enkelt som helst.

Men vad 30 räddade liv är värda låter sig inte beräknas sådär tvärenkelt.

Vad 150 människor som inte behövt intensivvårdas är värda i mindre kostnad för samhället - det går också att räkna ut.

Intressant nästan jämt. :O)

en annan sa...

:-D Ja, din bransch är BY FAR så oändligt mer intressant än min!