onsdag 11 januari 2012

Svårt.

Inleder med att tacka alla för de fantastiska julklappar som barnen fått! Tack!

En del julklappar engagerar även mamman och pappan och jag väljer här att avbilda två av de saker som jag byggt. Jag har ju ett kontrollbehov av nåde, så transformern här nedan byggde jag åt båda hållen (robot - lastbil - robot) utan att Ruben fick röra den överhuvudtaget (han låg och sov och visste inget om mitt byggande). XD

Ovan syns det senaste tillskottet av Geomags, som Älvsbyborna försett sonen med. Det står att de är från fem år, liksom transformern, men herregud så meckigt det var. Ruben hade aldrig klarat det själv.


Två böcker sticker ut bland julklapparna. "Titta inuti Tyrannosaurus rex" fick Ruben av farmor och farfar och det är en riktigt bra bok, där man sida för sida får se olika lager inuti en Tyrannosaurus rex. Texten är lagom omfångsrik och speglar ett vetenskapligt nyanserat resonerande kring vad vi vet och tror oss veta om de här jättarna som fascinerar oss oupphörligt. Vi har läst den från pärm till pärm som godnattlektyr under några kvällar. :)
 Den andra boken är "Star Wars. Ljudeffekterna". :) Den fick jag av pappa, med förbehållet att den skulle delas med barnen. Och vilken succé! Detta är en seriös bok med en fyllig inledande del om mannen bakom ljudffekterna i de sex filmerna och stjärnornas krig i en galax långt, långt borta. Vilken resa han gjort, från 70-talet och analoga ljudeffekter till dagens digitaliserade. Och vilken entusiast! Men det är som vanligt - för att bli riktigt bra på något, så måste man brinna för det tror jag.

Och barnen. Vi har sett snuttar av Star Wars-filmerna med dem, visat favoritavsnitt som vi tyckt varit lämpliga för dem att se. Vi indoktrinerar dem ogenerat, det är vår föräldrarätt, och visar dem dels film överhuvudtaget, eftersom vi själva älskar att se på film och givetvis filmer som vi själva älskar. :) Så de har utsatts för små portioner av Star Wars, av Harry Potter, av Sagan om Ringen, av Transformers och ikväll var det litet ur någon av filmerna om "The Matrix" (heh - urvalet ser inte direkt barnvänligt ut när jag radar upp det så här).
Så de älskar boken. :D De har inte sett nog mycket av filmerna för att känna igen ljud och scener såklart, men de älskar verkligen ljuden. De har hittat favoritljud som de spelar upp om och om igen. Och det går bra, eftersom jag också älskar ljuden. ;) Boken fyller ett oväntat pedagogiskt syfte också, då de koncentrerat bläddrar, tittar på sidorna, hittar siffran för det specifika ljudet och sedan plickar fram den siffran i fönstret på boken och så trycker på "play". :)

Så igen - för kläder, leksaker, kärlek och omtanke kring våra barn - ett stort och varmt känt tack från mamman och pappan. :)

5 kommentarer:

Birger sa...

Fint att ni vrider barnen mot SF och Fantasy, när dom sedan börjar läsa mer på allvar finns det ju en bokhylla här ute...:)

Morskan sa...

Precis! :D

en annan sa...

Men fatta så ni kommer att kunna spela Star Wars-spelet när de blir gamla nog!! :-)

en annan sa...

Furresten, funkade Norah's spel eller var det för avancerat?

Morskan sa...

Norahs spel funkade, men visst är det litet för svårt ännu. Rätt svårt även för oss, skall jag säga.
Vi tyckte inledningsvis att vi ofta fick jättesvåra bokstäver, typ "sjukdom som börjar på 'x'", men jag inbillar mig att det blev bättre efter några rundor. Kul actionspel, som garanterat blir bättre i takt med att barnen växer. :)