måndag 15 juni 2015

Pendling.

Allt var precis som vanligt idag när vi skulle ut till ön efter jobbet. Det hade blåst hela dagen och drivit upp fina svall där vi befann oss på bilderna (just innan Trollerisundet). Jag märkte att G började se litet lustig ut och så sade han att vi hade ett problem. Vi hade ingen styrning!
Alla sinnen skärptes upp en massa nivåer och jag började titta noggrannare på hur stora vågorna var egentligen och med litet för högt röstläge frågade jag, förmodligen med uppspärrade ögon, om vi tappat propellern (igen...)!
Nädå, svarade G, vi går ju framåt och det var då jag märkte att vi faktiskt rörde oss i cirkel och inte bara drev. G hade dragit av på gasen och då lade sig båten prydligt med aktern mot sjön. Upp med motorrumsluckan och ja, vad skall jag säga - herregud vilken tur att G är den han är. Just den här motorn har han ju byggt om motorrummet för och brottat ned helt själv däri och han kan ju liksom i princip allt, så det tog honom typ trettio sekunder att konstatera att ett styrstag liksom vibrerat lös och inte längre gjorde sitt jobb.

Han gjorde en fullagning av det hela och med lugn och fin körning gick det hur bra som helst att ta sig till bryggan i viken. Senare på kvällen tillbringade G en stund i båten och fixade det ordentligt.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Dramatiska bilder, speciellt när man vet bakgrunden och ser skepparns bekymrade kroppsspråk.
Men det var ju på rumt vatten...

teapot sa...

Tänk de som pendlar till och från öar varje dag för att jobba! :-o
Vad hände egentligen där ute på fjärden?

Morskan sa...

Alltså pappa - 20 meter - inte vet jag om det räknas som grunt? ;-)