fredag 1 augusti 2008

Så rädd.

Oroar mig litet att den här underbara veckan som just varit, ska visa sig vara all sommar vi fick i år. Igår, så sent som igår, promenerade jag med barnen i vagn in till stan. Det var så varmt, så livgivande varmt och flödigt med sol. Ruben somnade redan innan vi hunnit lämna gården, medan Norah höll sig vaken en bit och språkade på som vanligt. Jag provade för första gången myggnätet som följde med vagnen och det var ju lika suveränt som regnskyddet. Myggnätet fungerar dessutom som solskydd.
Jag hade blivit varse att det tornade upp sig rejäla åsk/regnmoln, men lät det inte bekymra mig. När vi väl kom iväg, tänkte jag att klarar vi det här, så gör vi det bra. ;O)

Jag hade på mig en turkosmönstrad sommarklänning och mådde så bra i den. Det var en promenad under medveten närvaro och jag kände mig väldigt _i nuet_ där jag gick. Men det blir gärna så, när hela himmelen i ena riktningen är mörkt åskblå med maffiga regntunga moln och det samtidigt är chockerande, ljuvligt varmt och man har ovanligt mycket hud framme som exponeras för sol, vind, värme, regn, luft, liv...

Efter bara några hundra meters promenad, såg jag att solen strax skulle gå i moln. Som den här sommaren varit mest hela tiden, for det genom mitt huvud att "nu blir det kallt" och stålsatte mig en aning. Solen gick i moln efter ytterligare några hundra meter, men inte blev det kallt. Det var lika varmt ändå. Norah hade somnat och på krönet av gamla järnvägsviadukten hade jag fått nog många regndroppar på mig för att besluta att byta myggnätet mot regnskyddet.

Det var helt rätt åtgärd, för strax därefter började det regna. Samerna har över trehundra ord/begrepp för snö - undrar hur många uttryck de har för regn? Det här regnet var ett sådant regn som ser rätt rikligt ut, men som inte blöter ned en så mycket. Det var jättehärligt på alla rätta vis att känna regndropparna landa på axlarna och allra längst ned på ryggen. :O)

Väl i stan, kunde jag bara konstatera att Älvsbyvännerna redan klarat av sina stadsärenden. G var hemma och preppade mat, så jag tog i stort sett bara bussen hem igen efter en kort stund på regniga, men varma stadsgator. LuleåKalaset började igår, så det var fullt aktivitet på stan.

Vännerna kom och vi åt en del, bland annat fick de äntligen smaka pajen med västerbottensost och löjrom, som de missade då vi gift oss eftersom de var tvungna att åka hem. Helt självklart förekom det en hel del aktivitet på golvet, då de skulle bekanta sig med vår nyaste familjemedlem Leffe, eller Leif som han är döpt till. :O)


Da cat is in da house. ;O)

Idag, ja - idag är det bara 17 grader varmt och tveksam sol.

1 kommentar:

en annan sa...

Åh det BLEV katt!!! Häftigt! :-D