måndag 1 september 2008

Produktiv förmiddag!

Vilka saker som bara sker när man är hemma med små barn (det här är förresten min första officiella arbetsdag! Har lagt ett schema som innebär att jag är ledig måndagar, arbetar heltid tisdag till torsdag och har två timmar kortare fredag, inalles 75 procent. Det känns som ett klockrent schema tycker jag!).

Barnen blev klara med frukost i samma veva med att jag inledde min. Underbart, jag släppte ned dem (Ruben, Norah kliver förstås själv ned från sin stol) och åt samtidigt som jag läste ur boken som är aktuell.

Som vanligt när det blir för tyst i deras rum, blir jag misstänksam och så skedde även denna morgon. Och nu fick jag se en syn som jag aldrig förut skådat, men som jag är rädd att jag kommer att få bevittna igen. ;O)

Norah satt i lugn och ro på pottan. Allt gott och väl. Men Ruben hade via rutschbanan klättrat upp på skötbordet, där han satt med Leffe liggande framför sig. Det stannade tyvärr inte med det, utan i handen hade Ruben sin nagelsax och glatt upplyste han mig att han klippte Leffe. Att Ruben hade saxen i sin hand, innebär att han stått på skötbordet och plockat upp saxen ur en stor tekopp som jag har på en hylla ovanför skötbordet. :Oo XO]

*herregud*

Och tack och lov hade inte Ruben lyckats i sina föresatser att klippa Leffe. ;O) Jag har sett att Leffe legat på skötbordet vid något tidigare tillfälle, så det är säkert så att Ruben blev inspirerad att ta sig dit om han sett Leffe där.

Andra, bättre saker har också skett. Ruben har gått byxlös sedan jag tog av nattblöjan imorse. Och två gånger har han sagt "-kissa" och gått till pottan och kissat!! *glad* Han har redan en liten rutin på g, så när han säger "-kissa" säger han i nästa andetag "-Makk potta!" och då skyndar jag mig att be honom slå ned rumpan på pottan, medan jag hämtar boken. Det är alltså "Max potta" som skall läsas (eller något annat) och det är ju väldigt lämpligt när man skall testa pottan.
Jag har inte hittat några blöta pölar på golvet än, så det känns ofantligt positivt. :O)

De har försjunkit i tystnad en gång till under förmiddagen också, men då satt de fantastiska raringarna och läste; fullt med böcker på golvet, båda djupt koncentrerade på varsin bok. :O)

Annars den här dagen och sedan ett och ett halvt dygn tillbaka, går mina tankar ideligen till syrran och S, som kämpar (syrran har återgått till arbetet efter föräldraledighet och S är nu hemma med lill-Tobias) med en krasslig liten pojke, som har falsk krupp. *kramar*

3 kommentarer:

teapot sa...

Åh! Det är så roligt att läsa om Norah och Ruben! :-) HÄDDEGUD dock, vad han klättrar Ruben... X-o

teapot sa...

Tobias sov för övrigt hela natten inatt, endast avbruten av ett par hostattacker, inget liknande den falska kruppen tack och lov!

Har ni ny kamra??? :-)

Morskan sa...

Å gud så skönt att lill-Torben kryar på sig. Ruben har tillfrisknat också, i alla fall så pass att han varit på förskolan to-fr.
Jupp, vi har ny kamra! Nästa modell av den vi hade; jag klarar mig som sagt inte utan den vikbara skärmen. :O) 12,1 megapixlars och 6x optisk zoom. Den verkar helt ok så här långt, definitivt inte sämre än föregångaren. Men gissa om jag håller i den! XO)