söndag 7 september 2008

Så skönt...

Så skönt att ha ett arbete som inte alls ger mig ångest på söndagkvällarna, som jag så väl minns att ett par tidigare anställningar gjort. :O/

Så ännu mycket skönare (asså, hur fiffig kan man bli på en skala?! ;O)) att inte alls arbeta på måndag, utan först på tisdag... Känns som balsam för själen. :O) Jag vet att det här kommer att bli bra för oss. Att barnen bara behöver vara på förskolan fyra dagar per vecka och att jag förutom att vara ledig måndagar kommer att sluta 1215 på fredagar. Så skulle man ju alltid arbeta! Då hinner jag hem med barnen, fika, leka, myspysa och preppa mat och fredagsmys till G kommer hem. _Ofattbart_ skönt (nämner inget här om psykbryt, tjuriga, trilskande ungar, surväder, hål på knäna eller något annat elände som med regelbundenhet inträffar... ;O))!

Jag har dock för en period "sabbat" det här schemat och kommer att ha min lediga dag på torsdagar. Detta för att jag skall gå en studiecirkel!! Wow! Det har jag inte gjort på evinnerliga tider (jamen säg sisådär tolv, femton är sedan). Många höstar har jag studerat programmen när de kommer ut och så även i år och nu hoppade den kreativa nerven upp till ytan med besked. Jag skall gå Medborgarskolans klädsömnadskurs. Kvällskursen krockar tyvärr med ridningen och gud så besviken jag var i några dagar medan jag grubblade över detta faktum.

Som vanligt när jag verkligen vill något, så brukar jag fundera till det löser sig. ;O) Så nu skall jag gå dagkursen istället. G kommer hem, så att jag kan gå. Och på jobbet stötte det inte på några problem - jag lägger ju schemat själv och bokar patienterna själv, så det var mest formalia att fråga cheferna men framförallt kollegan om det var ok. :O)

Mitt projekt då? Min ullkappa skall antligen få bli till! Jag har haft materialet lääänge, men det står sig utan tvekan. Modellen är klassisk insvängd och åtminstone vadlång och jag har ett vackert, ganska mörkgrönt ulltyg med de minsta små röda stänk insprängda. Fodret är lyxigt tjock, varmröd duchesse. Jag har ett luftigt och tunt men varmt mellanlägg, som skall göra kappan varmare. Sedan jag köpte materialet har jag fantiserat om att eventuellt fodra kragen med fårskinn och har till och med pratat med en hantverkare om detta en gång. Lämpligt nog seglar hantverksdagarna upp här om knappt två månader. De jag talade med för så länge sedan har varit med alla år jag besökt mässan, så jag hoppas de är där i år också!

Det finns liksom inte på planeten att jag skulle hinna detta hemma, så jag ser fram emot den här kursen med stillsam extas... :O)

På ön har de idag fällt två vuxna djur samt en kalv om jag är korrekt underrättad. G kom hem en stund idag; Bästisens pojkar skulle återbördas till hemmet (den äldre har visst talat i sömn ur djupet av lingonriset! XOD) och G's bror skulle hämtas på flyget. Svågerns plan var kraftigt försenat (typ 3½ h) och G och han for från Stallarna vid 2330-tiden. Enligt G var det då blanklugnt och stjärnklart - jag har aldrig åkt båt så sent den här årstiden. De skulle ta det lugnt och försiktigt!---> Fick just ett sms från G, att de kommit fram och att han skulle kasta sig i säng. Klockan är nu ca 0030 och deras väckare ringer 0430. Ja, ja... ;O)

Inga kommentarer: