tisdag 25 januari 2011

Gästblogga sig litet.

Ser att Bästisen inte uppdaterat bloggen något. Utan att fråga om lov, återger jag här ett par sms som anlänt. Bara så ni skall få en vision av hur hon har det.

Sålunda - enligt Bästisen:

Har just ätit middag, tonfisksallad, apelsinslush & bananpannkaka t efterrätt. Proppmätt! Har inte bränt mig! (än). Har legat & läst i skuggan av ett fiolbladfikusträd. Härligt!

Nog för att Bästisen kan nästan allt om växtlighet, men det där trädet - det måste hon väl ändå ha hittat på namnet på? ;)

Så en något annorlunda version av samma sms, som Bästisen skickat till Fantomen (som sedan vidarebefordrat det till mig):

Har just ätit middag, avslutat med bananpannkaka! Har besökt orkideodling & fjärilsuppfödning idag. 36 grader i skuggan!

Säkert är det ingen sol - ni hör ju - "har inte bränt mig", "36 grader i skuggan". Och jag, jag är inte bitter. ;D
Vi har inga digitala bilder från Thailand, så jag har lånat bilden från denna blogg.

Jag hade lyckats glömma de där erbarmeliga pannkakorna som vi också åt i Thailand. De är ju fasicken värda halva resan! De är så fantastiskt underbart goda - mmm... *slurp* Det är egentligen fel att kalla dem pannkakor, det leder tankarna fel. En liten degklutt bearbetas ut till en kvadrat och steks så snabbt i gult smör på en het, kupad stekhäll. Den är tunn som en plätta och på med fyllningen man valt. Pannkakan viks ihop som ett kuvert och steks en stund på varje sida, skärs sedan i några lagoma bitar, på en papperstallrik, i med en tandpetare som bestick och så njuuuta... *dubbelslurp*

Fyllningen är allt ifrån ljuvlig, färsk frukt till litet matigare varianter. Kokosmjölk kunde man också välja till frukten. *yum* Det här receptet låter helt rätt! De är litet sega, långa i konsistensen och sältan från smöret sitter som hand i handske med sötman från frukten.

Inga kommentarer: