lördag 29 januari 2011

Möte.

Var ute på powerpromenad i eftermiddags på ön. Det hade snöat hur mycket som helst på några timmar, men någon hade kört förbi så det fanns spår att gå i. Jag slog in på Skagsvägen, där fler hade kört och det blev något lättare att gå.

Jag hade lurar på och poppade Ville Virtanen - SÅ perfekt att gå till! - och tack vare detta hörde jag inte så bra. Därför vände jag mig regelbundet om för att se så att inte plogen kom bakom mig. Jag gick så att svetten lackade och det inledningevis pep i luftrören. Den vanliga euforin kom över mig, som alltid då jag motionerar och känner att kroppen fungerar och musklerna arbetar. :)

Efter cirka tjugo minuter vände jag och började promenera hemåt. En stund senare kom en bil mot mig. En "amerikanare", en sådan stor herrgårdsvagn med infällt trä längs bilens sidor. Ju närmare den kom, desto saktare körde den. Jag tänkte förstås att den som körde ville veta något och steg fram till bilen då den till slut stannade vid mig.Bilen var ju inte ny och hade inga dörrhissar. Allt gick fort och jag antog fortfarande att han ville mig något. Jag öppnade dörren på passagerarsidan och stack in huvudet. Det luktade varm, gammal bil därinne och en man i min ålder satt bakom ratten.

Han skyndade sig att litet fumligt förklara att han bara undrade om allt var okay, så att jag inte hade kört av vägen någonstans. En kluven känsla hade kommit över mig samtidigt och jag svarade snabbt, med ett leende, att allt var bra och att jag bara var ute och promenerade.

Jag stängde bildörren och han körde vidare. Flera gånger efteråt vände jag mig om och tittade, så att bilen inte plötsligt skulle vara bakom mig.

Ser jag för mycket på film? Har jag för livlig fantasi? Är det tyvärr en realitet i samhället idag, att en våldsam person kan korsa ens väg precis när som helst?

Det här var ju nu inte en våldsam person som jag mötte. Men det var det som kom över mig där på skogsbilvägen - tänk om det är någon som vill illa, som råkade korsa just min väg den här eftermiddagen?

Konstigt går det att tänka en eftermiddag i skogen, då det precis börjar skymma. Tilläggas kan att jag även funderade över lämpliga strategier om en björn skulle stiga ut på vägen. X)

Inga kommentarer: