onsdag 19 januari 2011

Julgransplundring.

I söndags klädde jag av 2010 års gran. Det var ju dags och vi var absolut tvungna, då snickarna skulle komma på måndag och byta vårt kökstak (en helt annan historia).Jag gillade årets gran, så som jag alltid gör. Vi lånade en korg av en vän (det var helt fel säsong för lövkorgar då jag letade innan jul) och ploppade ned granen i den och det var ett riktigt lyft. Granen blev nästan dubbelt så snygg av det. :) Nya julgransmattan med små lampor som jag fyndade på IKEA efter förra julen, höjde intrycket ytterligare.

Bästisen uttryckte för några år sedan, att jag bara hade en pumla av varje i granen och det hade inte slagit mig innan dess att det var så. Men visst, hon har rätt. Nuförtiden köper jag aldrig två likadana pumlor. I år blev det en skir, eterisk pumla för egen del och till barnen en superkitshig mörkrosa dekorerad katt till Norah och en stilig, vit isbjörn till Ruben.
Dubbel-wow!

Vi hade ju våra bästa småkusiner på besök kring jul och nyår. :* Vi hade hängt oömma pumlor längst ned och alla barn var väldigt skötsamma kring granen. Tobias gjorde precis det som Norah och Ruben sysslade med ifjol - han möblerade om bland pumlorna, ganska ofta och väldigt rart. :) Det var två pumlor som Tobias vurmade alldeles särskilt för, två små "discokulor". De där två hamnade till slut längst ut på samma gren och där fick de förbli.

Tänk - nästa jul vi firar ihop med småkusinerna är de fem och tre-och-ett-halvt år, Norah har just fyllt åtta och Ruben dryga sex år! Tanken svindlar! :)

Nu är alla pumlor nedpackade för i år, alla lampor och allt glitter. Nytt kökstak har vi fått, det gick på en och samma dag. Snickarna har städat efter sig, men det är såklart skräpigare än vanligt i alla fall. Tror jag skall kontakta en städfirma alldeles snart. :)

1 kommentar:

en annan sa...

Dubbel-wow, ytterligare en sån där grej ungarna säger som känns som om man 'aldrig kommer att glömma'... Tur att det finns bloggar att vandra tillbaka till, sedan. :-)
SÅ himla svårt att föreställa sig alla våra barn om två år igen, så otroligt stor skillnad då! :-o David så stor som Tobias är nu och Tobias fem, Norah kommer att vara SÅ så stor och Ruben, ja herreje, han är skolpojken då! Det är helt otroligt att tänka på...

Jag hittade just igen en bild av pumlan som någon av våra barn remsade upp under julen, det var något jag köpte i Oz och skickade hem till julklapp något år! :-D
Er gran var verkligen fin, som alla år i och för sig. Men i år kändes den extra extra efterlängtad i och med att vi firade själva julen helt granlös.