fredag 1 april 2011

Finurliga.

Barnen och jag åt lunch för någon timme sedan. Farmors blodpalt stod på menyn.

Jag skar upp palten och lade på smör. Barnen fick vatten till (passar på när G och farmor inte är med ;)) och så passade jag på att informera litet. Jag berättade att det är mycket järn i blodpalt (vi har pratat om järn i kosten förut) och att det är nyttigt och att vi tar vatten till maten för att inte missa så mycket av det goda järnet.

Så var jag tvungen att gå på toa innan jag själv kunde sätta mig och äta. Hörde barnen småprata och Norah förklarade att det inte var hårt järn i maten och gav förslaget att man kunde kalla det för "matjärn". Ruben gav motförslaget "ätjärn".

Kristallklart. Helt underbart. :)


- Posted using BlogPress from my iPad

3 kommentarer:

Birger sa...

Dom är ju fantastiska, kram

"bästisen" sa...

juice?
lingondricka?

en annan sa...

Ha ha :-D Jamen det är ju helt lysande! Och helt logiskt riktigt.
Så kul att de kom fram till att det nog inte var hårt järn i maten...! :-D

Jag tycker juice känns småläbbigt till blodprodukter. Men lingondricka är ju helt klockrent.