fredag 22 april 2011

Nytt år, nya liv.

Inflygning.

Svanparet på Lillfjärden har återvänt för två, tre veckor sedan. :)

De har sedan dess dagligen flugit över sjön, slagit en lov, suttit en stund, hållit koll på att ingen annan försöker sno deras revir. Svärfar berättade att andra svanar provat att landa på isen, men obönhörligt körts därifrån av vårt par.

De ruvar på sina ägg i ett rede uppe i skogen ovanför huset, på en tjärn. När ungarna är kläckta, tar paret dem på en lång promenad ned från skogen, över vår lilla väg och så ett skutt ned i Lillfjärden. Där håller de sedan till ända fram till isen håller på att lägga igen, sent i oktober.

Det är alltid spännande att se hur många ungar de skall ha detta år. Det brukar vara fyra, fem stycken. Ungar dör ibland - ett år fick de bara med sig två eller tre ungar då de till slut flyttade. Tidigt på hösten börjar ungarna flygträna. :) Det är så koolt att se!

Nyss höll G och barnen på att kliva in i traktorn för att frakta tremänningens skoter in till byn. Jag var ute med dem och höll koll på läget. ;)
Plötsligt gav svanarna hals, tutade högljutt. Jag tittade dit och såg ett annat svanpar flyga över vårt par, som äntligen hittat en öppen yta vatten att simma i. Vårt par sträckte sig i sin fulla längd och flaxade hårt med vingarna och försvarade med gränslöst mod sin lilla fjärd.


- Posted using BlogPress from my iPad

9 kommentarer:

en annan sa...

Häftigt! :-)

en annan sa...

Du ser väl att datumet för detta inlägg blivit helt tokigt??

Morskan sa...

Jammen du skojar! Jag publicerade det via appen i paddan. Men så skulle jag korrigera något och när jag publicerade de igen, så dök det upp här!!

Hur hittade du det (väldigt observant av dig ;))?!

Jag hade just tänkt kopiera exten och döda det här inlägget och så publicera det på nytt. Men så har du kommenterat det redan.

Kan man byta datum på ett inlägg? Hur i sådana fall?

Morskan sa...

Och så funkar plötsligt inte "t"-tangenten, så min text ser plötsligt litet infantil ut. B[

en annan sa...

Inte den blekaste hur man byter datum annat än genom att ta bort och skapa nytt. Du får gärna skapa nytt, annars ser det så tossigt ut! :-D Mina kommentarer är ju överflödiga när problemet åtgärdats. :-)

Morskan sa...

Heh. :) Det finns en liten länk i nedre vänstra hörnet av inläggsrutan, där man kan redigera datum och klockslag bland annat.

*puh*

Så skönt. :)

Birger sa...

Är du säker på att du har rätt jobb? Du borde ge dig på skrivandet, det är så jag hör livet när jag läser...

en annan sa...

Hear hear! Jag håller med pappsen! :-)

Morskan sa...

*rodna*

*svälja*

*svälja-litet-till*

Tack. :')