tisdag 12 april 2011

Nytt bordsmatfett.

Sedan Arla kom med Bregott mellan har vi använt det. Vi kastade alla andra bordsmargarin överbord och gick på den mest naturliga produkten i den kategorin (räknar inte in "vanliga" Bregott där, eftersom den av naturliga skäl är både för fet och för hård att ha på mackan).

Mellanbregott innehåller kort och gott grädde, vatten och rapsolja.

Fettsammansättningen är fördelad på respektive 26 gram mättat, 22 gram enkelomättat och 7,5 gram fleromättat, totalt 60 gram.

Har alltid önskat att det fanns en ännu magrare produkt. Och nu finns det det. Bregott mindre. :)

Det här bordsmatfettet består av vatten, smör, rapsolja, grädde, modifierad potatisstärkelse, konserveringsmedel (kaliumsorbat).

Här är fettsammansättningen fördelad på 18 gram mättat, 16 gram enkelomättat och 5,5 gram fleromättat, totalt 43 gram. Ett klart magrare alternativ, med mindre av det skadliga mättade fettet.

Båda bordsfetterna innehåller mjölksyrakultur, salt och vitaminerna A och D.

Låter och känns som ett superalternativ. Jag har ännu inte läst vare sig "Den hemlige kocken" eller "Äkta vara" (nummer tre av de fackböcker som kom i förra veckan), men på sajten associerad med böckerna kan jag se att modifierad potatisstärkelse är stärkelse från potatis som modifierats kemiskt (till exempel genom oxidation) och detta tillsätts smöret för att det skall bli bredbart. Konserveringsmedlet behövs för hållbarheten då fetthalten är så pass låg.

Som varande en person med kolesterolvärden som varit i det högre normalintervallet och även över gränsvärdet sedan ungdomen, använder jag dock oftast mager philadelphia för att kladda fast pålägget. :) Men ibland vill jag bara ha själva smöret som pålägg och till vissa bröd är det bara smör som gäller och då är det bra med detta nya, magra alternativ. Min övertygelse säger att detta även är gott för barnen.

5 kommentarer:

Birger sa...

Duktigt!

Morskan sa...

Jammenguh vad jag förkovrar mig medan jag snickrar ihop mina inlägg. :D

Om det nu var det du menade.

"bästisen" sa...

själv har jag regredierat till grönt bregott! (gott)

Morskan sa...

Märkte det sist vi var hos er. Gott är det verkligen. :)

Morskan sa...

GI-tokar. ;)