måndag 1 juli 2013

Alltid lära nytt.

Igårkväll nedkom Norah med hög feber igen. :/ 38,6 som sedan blev 39,0 då hon lade sig. Vi märkte det så sent att hon inte fick någon medicin då hon lade sig. Jag förberedde henne på att jag kanske skulle komma att tempa henne under natten, vilket jag också gjorde. 39,3 grader vid midnatt (hon vaknade inte trots min alltid ganska omilda hantering av öra och termometer!) och febernedsättande. 39,6 grader imorse och mer medicin på det. Nyss hade hon 39,9 och har just fått nästa dos febernedsättande.
Norah hade känts feberfri fredag och lördag och igår då det var jättevarmt och skönt slog vi till och tog ett snabbt premiärdopp på Aronsbadet. Kan ju kännas litet tokigt så här i efterhand, men hur skulle vi veta... :] 
G gillar att...

... åka vattenrutschkana!

Det gör Ruben med! Norah ville inte alls åka kana igår, vilket sett i backspegeln förstås känns rimligt.
Norah är förklarligt hängig och det var vad doktorn tyckte i eftermiddags också. Läkaren lutade åt att det fanns ett bakteriellt inslag, särskilt sedan hon hört om Norahs "stjärtfluss". Jag har läst en del om körtelfeber (mononukleos) och halsfluss de senaste dagarna. Norah hade körtelfeber redan -08 och man kan få det igen, då Epstein-Barrviruset är ett herpesvirus och ligger latent i kroppen efter man haft primärinfektionen.
Fin kvällshimmel igår omkring midnatt. Solen på väg ned, för att strax gå upp igen.
I allt läsande, stötte jag alltså på begreppet "stjärtfluss", som jag aldrig hört förut. Inte heller visste jag om att det kunde vara så, som vid stjärtfluss. Norah berättade under förra veckan om att hon hade något litet gulaktigt, hårdsegt som hon hittat i trosorna och i snippan. Jag blev litet förbryllad då, för det känns ju som att Norah är alldeles för liten för att börja få flytningar (normalt i samband med puberteten). Litet förbryllad och orolig och klart lättad då jag stötte på begreppet stjärtfluss, eller snuva i stjärten. Det [kan] orsakas alltså av samma bakterier som kan vara inblandade i halsfluss och det var det som tippade över doktorn till antibiotika.
39,9 grader och en tupplur i soffan. Norah vaknade strax efter jag tog bilden och kämpade en stund med att vara vaken, men nu har hon knoppat in igen. Vi hann som sagt administrera febernedsättande, så när hon vaknar till kanske hon orkar äta litet. Lilla hjärtat. <3
Så nu skall stackars Norah plåga i sig detta läskiga tre gånger om dagen i sju dagar. Hon är superduktig och tar medicinen själv, men vi vet alla exakt hur vidrigt det smakar. På två, tre dagar skall det vända något och körtlarna i halsen skall krympa igen. Norah skall ta det lugnt och då får vi väl försöka se till att det blir så också.

Vår tjej var superduktig vid provtagningen också, bara måste få skryta. Hon skulle inte ha provat att kraxa eller kvälja då de tog halsprovet och hennes arm rördes inte ur läge då man tog venproverna på henne. Superduktig tjej - min tjej! <3

Nu vill Ruben ha mat - har man hört! Bäst jag sätter igång! ;)

3 kommentarer:

Veronica sa...

Nämen å stackarn:( Hoppas det vänder snabbt nu med medicinen!

en annan sa...

Åh stackars stackars Norah, jag hoppas också det vänder riktigt snabbt! Hon måste ju bli otroligt sliten av all denna temperatur!

Skönt att hon kan sova så mycket i alla fall, du får köpa hem riktigt god vätskeersättning om hon inte orkar äta - så får hon i sig det nödvändigaste i alla fall!

Krya på henne!

Birger sa...

Stackars Norah, så utslagen hon ser ut där på soffan, alla möjliga konstiga sjukdomar det finns.
Skönt med badet före, vila medicin och dricka och kramar