tisdag 2 juli 2013

Rally.

I lördags gick ett evenemang av stapeln som jag haft koll på ett tag - veteranbrandbilsrally. :) Jag har precis googlat litet och försökt hitta varför man kallar sådana här evenemang för "rally". Jag har alltid funderat på det. Det är ju inte direkt som att man kör fort, tvärt om. Slår mig plötsligt att det kanske ganska rakt av kommer från engelskans "rally" som betyder "att samlas". Kan det vara så? :)
Vi tvingar med våra stackars barn på de här evenemangen. :D Båda var svårt ointresserade, delvis för att de ville hem och provspela sina nya Skylanders som vilade i deras påsar. 

Det vinnande ekipaget, för man tävlade med sina fordon också. :)

Ordning och reda.
Jag tycker om bilar. Det är väl bara att konstatera det. Gubevars inte direkt sköta om dem och absolut ointresserad av att "mecka". Men att titta på dem och köra/åka i dem, det gillar jag.

Älskar ett av de bästa tv-program som gjorts och fortfarande görs, "Top Gear". Det har jag uttryckt förr tror jag. De tre gubbsen kompletterar varandra på ett helt otroligt bra sätt och ibland kontemplerar jag showens budget. Den kan inte gå av för hackor. De har också ett av världens bästa kamera- och klippteam, för inslagen i deras program är grymt snygga att titta på.
Inget mindre än tjusigt.
Jag blir bubblande lycklig då jag är på flyguppvisningar! Gaaalet så fränt det är. Jag berusas av farten och kraften i flygplanen. :) Väldigt roligt att ha en flygflottilj i stan, så att vi med viss regelbundenhet får uppleva flyguppvisningar. Jag inser hur roligt det skulle vara att köra motorcykel, men nöjer mig med (snö)skoter.
G kan ägna respektingivande antal timmar åt att surfa på till exempel motorcyklar. ;) Han har haft ett tungt sug i vår, har till och med haft kontakt med folk som velat sälja sin motorcykel. Jag tycker det finns många uppenbara faror med att köra hoj i trafiken och det vet jag att G också funderar på. Men jag förstår tjusningen.
Ambulans.
Sedan länge tittar vi båda (fast G mest, jättemycket mest) på fina, gamla Mustanger. Plötsligt stod det som i ett förklarat sken att G givetvis hellre får skaffa en snygg Mustang än en snygg hoj. Det skiljer förstås en hyfsad peng där emellan, men en Mustang känns säkrare och mer funkis än en hoj. Vi får väl se om det får förbli en dröm eller hur det blir. :)
Pony Edition. Mustanger löper fritt längs sätets överkant! :)
Vi står inför att kanske byta bil också. Till hösten har vi haft vår fina SAAB i tre år och vi måste antingen köpa lös den eller byta bil. G är helt inne på att byta bil, för att slutgiltigt få tag i en bil med automatlåda, fyrhjulsdrift OCH diesel som bränsleslag. Det kunde inte SAAB åstadkomma, inte i någon av deras kombimodeller.
Färg - Twilight Bronze Metallic. Förut har Volvo haft en otroligt vacker röd färg att tillgå på sina bilar, men nu verkar den inte finnas längre. Den hette "Fire Engine Red". :)
Det här känns jättesvårt för mig. Skall vi verkligen göra oss av med den här SAAB:en? Det är ju den sista så att säga. Vår tredje SAAB, vår tredje egna bil och den första vi haft från den var ny. Det kommer ju aldrig att finnas några nya SAAB:ar att köpa. Den bil som hägrar allra mest för G och som jag inte har något jättemycket emot, är en Volvo XC60. Där kan vi få alla de där sakerna jag räknade upp tidigare, plus mycket, mycket mer förstås. Volvon har som standard bland annat den där jättefiffiga funktionen  att den bromsar in litet om man kommer för nära framförvarande fordon, vilket aldrig är fel.

Nä, nu är det hög tid för frukost!

2 kommentarer:

Birger sa...

Det var ju en utförlig essä om en hel del, barn, bilar och andra motorfordon.
Vita skyddskläder på brandmännen , vilket tvättande
Du är duktig som publicist, kan både skriva och illustrera dessutom med åsikter
kram barnet

en annan sa...

Otroligt fina bilder även här! :-)

Klart mycket smartare att köpa Mustang än moped! ;-) Mustangen kan ni ju glida iväg med hela familjen om det skulle kännas rätt! :-)

Spännande att se vad ni skaffar hem för bil!