söndag 26 oktober 2014

Och så själva kalaset.

"Practice makes perfect" säger man ju och det här kan mycket väl ha varit vårt mest lyckade barnkalas hittills. Tror barnen varit nöjda med sina kalas gubevars, men jag - jag - var också nöjd den här gången. Mest för att jag nästan inte kände mig stressad alls.
Vi hade klart för oss hur det skulle gå till. Handlade igår. Packade godispåsarna igår efter Ruben lagt sig och pyntade upp huset till full Halloweenstatus. Jag klev som sagt upp och bakade. G hann dammsuga ett snabbt varv och hacka ingredienser till pizzorna som skulle göras, medan jag bakade och dukade. Vi hade också bestämt att kalaset skulle få pågå i tre timmar istället för två som vi alltid haft annars, vilket var jättebra. Annars blir det en stress också, att hinna med ett kalas på bara två timmar.
Medan vi väntade på att alla skulle dyka upp, satte barnen igång med att leka. Efter en stund drog G fram en låda med småraketer vi fått ärva av storkillarna i Älvsbyn. G lät pojkarna tända ett par raketer var och tände några själv också och det var förstås inget mindre än en succé!
Vi gjorde allting så enkelt som det bara gick. Pizzorna gjorde vi på de tjocka tortillabröden som är tänkta till pizzabottnar. Perfekt storlek och killarna fick välja topping efter egen smak. Vi hade inga lekar planerade, utan räknade kallt med den självgående dynamiken bland de här fem barnen. Ruben hade bjudit sex kompisar, varav två lämnade återbud och det blev en mycket behaglig storlek på kalaset.
Vi hade tillsammans med Ruben planerat in en stunds filmtittande, även det väldigt beräknande av G och mig. Vi räknade med att kalaset skulle gå ned litet i varv då, vilket stämde. I alla fall en kort stund. :D Men tillräckligt i alla fall för att G och jag skulle hinna få i oss varsin pizza vi med.
Sagt det förr - går det att sitta i/på något, så... :)
 Vi hade planerat att titta på någon av kortfilmerna om draktränaren, heh. Men medan pizzorna åts, började det pratas om alla möjliga vuxenfilmer av actionkaraktär och eftersom hela vår familj dras åt den genren, var vi inte nödbedda. :D Sagt och gjort, vi körde igång "Pacific Rim" och det var ju detta som gjorde att barnen inte kunde sitta stilla så himla länge.

Det lektes friskt både framför filmen och vid sidan om, vilket kändes rätt. Ganska snabbt antog Ruben och Anupong karaktärerna av två jaegers, vilka manövrerar synkront för att styra jättesuperenorma robotar. Fick några roliga bilder av det!
Styr man en jaeger så. :D
Då det efterfrågades (hade de inte frågat efter godiset, hade jag tänkt dela ut det vid hemfärd), delade jag ut de förberedda godispåsarna. Så när vi bröt för fika senare, var det ju tydligt att det bara ryms så mycket pizza, godis och fika i en barnmage. Ruben var jättenöjd med sitt kalas!
Radar snusade och sov mitt i allt.
Direkt efteråt packade vi ihop oss och drog till Örarna och åt palt i byahuset med pappa. På vägen dit stannade vi i Bensbyn och hämtade upp Norah som sovit hos Tuva från igår efter ridningen. Hemma ikväll har vi sett "Mr Peabody & Sherman" och nu har jag gjort exakt det G sade att jag skulle komma att göra - tagit ut tidsomställningen med en gång.

4 kommentarer:

teapot sa...

Oops... :-D Tidsomställningen cashas in här med... X-)

Vi hade också kalas i tre timmar! SÅ mycket bättre!
Tyckte det var helt hysteriskt att "hinna" allt på två. Föräldrarna som lämnade himlade med ögonen och erbjöd hjälp, men faktum var att med filmtitt som nedvarvning så antog kalaset som helhet ett mycket behagligare tempo än om man stormat igenom det på två timmar! :-)

Morskan sa...

Amen!

Unknown sa...

Klart att kalaset blev lyckat, med sådana förberedelser och utrustning, med gatufyrverkeri och allt
Avslutad med paltfest är nog det en födelsedag att minnas
Kramar

Unknown sa...

Fantastisk bild på Radar där på slutet