måndag 18 maj 2015

Full rulle.

Det vi vunnit på tisdag eftermiddagarna då Norah inte längre rider då, har vi förstås förlorat på söndag eftermiddagarna då hon nu rider. Så idag var det bara att ta fart hos mamma för att hinna hjälpa till med något.
Före riven ost och äggstanning.
Vi packade ihop alla sängar efter frukost och därefter vidtog den där vanliga visan med att få på kläder och borsta en massa tänder, innan barnen kunde ta sig ut. G och mamma försvann med dem och jag blev kvar inne. G och mamma röjde ute - de drog fram en försvarlig mängd grovsopor som staplades upp i en hög vid vägen, för avhämtning någon gång under veckan efter nästa. Otroligt bra service av kommunen.
"-OMG!"-stadiet. :-D
Jag packade ihop våra saker och satte sedan igång med lunchen. Mamma hade spanat in ett recept hon ville prova, ett slags matiga muffins, mycket enkla med kylskåpsrester i botten och så en äggstanning på toppen. De svällde till chockerande höjder medan jag gräddade dem, men skötte sig väldigt fint och fastnade inte vare sig i formen eller i varandra. Rätt goda blev de också, om man frågar alla utom stackars misstänksamme Ruben.

Jag hojtade in folket (ja, barnen hade redan kommit in) och så åt vi. Vid det här laget var jag litet stressad, litet i onödan. G och mamma hann göra någon grej till (jag hade tunnelseende och uppfattade inte vad de pysslade med) och vi hann få kaffe också. Lagom till vi skulle åka, började det regna.
G i den nästan färdiga duschhörnan.
Vi lyssnade på saga hela vägen hem - jag har en del luckor som verkar ha varit avgörande, för jag märker att jag tappat tråden litet. ;-) Det var sista dagen med Storytel idag, men jag har riktigt svårt att tänka mig att sluta med den tjänsten. Det är fett najs att lyssna på bok, både vid promenad och vid körning. Herregud, jag får ju höra en dryg timme själv varje gång jag kör till ridningen i Boden till exempel. Så vi testar att betala för kalaset ett tag också.

Hemma skottade vi bara in grejorna i huset och så bytte Norah och jag om och for på ridningen. När vi kom hem, hade G fantastiskt nog hunnit handla, vaska, duscha och lagat tacos. Barnen kom i säng ganska lugnt och fint - Ruben hann ha ett efterlängtat kompisbesök innan.
G markerar var en pytteliten sittanordning skulle kunna stå. Mellan honom och den låga toaväggen, kommer en handdukstork att hänga.
G och jag har gått ett par varv nere i källaren i våra nya rum. Vi har litet svårt att fatta hur otroligt fint det blir och att det faktiskt är i vårt hus det sker. :-) Hantverkarna fortsätter med att färdigställa det sista under kommande vecka, samtidigt som de påbörjar nästa stora projekt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Dom där muffins har jag sett på webben, såg ju lättgjorda ut och ser ju goda ut dessutom
Eran källare den kommer ju att bli enastående nät den blir klar, fantastiskt vad det går att förändra en gammal källare
Himla fint!