fredag 15 maj 2015

Nytt, nytt, nytt!

Kl.08:56 vaknade jag av att den första hantverkaren gick ned för trappan till källaren. En knapp kvart senare hörde jag nästa komma, men då nere i källaren. Den förste låser upp ytterdörren och låser sedan upp källardörren. Därefter använder de källardörren hundraprocentigt, till de låser huset för dagen.
Norah skickade en bild på hennes och Tuvas egenfixade frukost - nudlar, mango och te. Vilka tjejer!
Ibland tassar de upp, utan skor, och lånar toan. Fem stycken hantverkare har det varit här idag. En massa saker har hänt idag igen! Precis som igår, har jag inte hunnit fota i eftermiddag, så det jag lägger ut nu är väl egentligen gårdagens progress.
Ruben har bett och bett, så till slut gick jag med på att spela "Mario Kart 8" med honom. Det är jättekul och typ det enda spel jag begriper mig på nog mycket för att kunna spela. :-D Ruben var så pedagogisk och berömde mig mycket ("-Mamma, du är så duktig för att vara nybörjare!"). 
Ruben och jag lämnade hantverkarna strax före två idag. Då for vi till Barndomskamraten i akt och mening att hämta hem Norah. Jag hade med mig lunch i form av rökt abborre från ön och svärmors mjukkaka.

Barndomskamraten och jag inledde med att göra efterrättsfika som var mer godis än något annat. Sedan åt vi. Och fikade. Och sedan pratade vi till jag var tvungen att åka hem för att möta upp G som var på väg i taxi och utan husnyckel. Gud så himla trevligt att få prata på det sättet och så länge! Vi funderar litet på hur vi skall lyckas få våra män att åka bort samtidigt igen någon annan gång. ;-)
Den där lilla väggen som vi skall kura bakom när vi sitter på toa.
Senaste dagarna har jag blivit varse att huset kallnat av, än mer än det känts av att hantverkarna vädrar friskt i källaren. Då vi hade 19 grader i köket och 18 i sovrummet idag och jag var tvungen att dra på morgonrocken utanpå kläderna, knallade jag ned och pratade med vår huvudhantverkare och hörde om det kunde vara något galet med värmen.
Fin-fina lock till golvbrunnarna.
De har kopplat på slingorna i källaren i veckan och Norahs nya element fungerar också och han sade att systemet bara behöver luftas. Jag visste att G luftat systemet innan han for till Korea. Nu vred de på en termostat i alla fall och sade att om inte det hjälpte, så skulle de prata med "rörisen" imorrn.
De har spacklat upp golvet i duschhörnet en aning, då mosaiken är tunnare än golvplattorna. Jag tror att jag kommer att bosätta mig i det här badrummet när det är färdigt.
Det hjälpte inte. G luftade litet till när han kom hem, men det fanns i princip ingen luft som ville ut. Så såg G en strypning av något slag, som var vriden i botten. Han öppnade den och nu minsann är det 21,5 grader i köket och morgonrocken börjar kännas varm.
Tvättmaskinen premiärkörd på sin nya, litet mera värdiga plats.
Ruben snusar i sin säng sedan 23-tiden. G drar tunga timmerstockar i vår säng sedan halv tio då han tackade för sig. Jag har väntat ut en tvättmaskin och skall nu krypa i säng jag med. Norah, ja - henne fick jag lämna för en natt till i Bensbyn. <3

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det blir ju en utställningskällare, Ulf kanske använder den som referensjobb i reklamen.
Vad dom skall pyssla på, Norah och Tuva där i Bensbyn.
Ruben, berömmer modern för duktighet i spel
Kul med energisparandet, bara stänga strypventilerna, det hade dom väl gjort för att tvinga igång källarslingorna
kram

Morskan sa...

De hade väl snarare strypt det hela för att inte tömma systemet medan de höll på att koppla på de nya slingorna. Jätteskönt med värme i huset igen i alla fall!