lördag 20 augusti 2016

Disney's andra vattenland. Och det första.

Sista dagen vi var i Orlando åkte vi till den andra vattenparken, Disney's Blizzard Beach Water Park. Till våra inträden till Disney's vanliga parker, hade vi köpt till inträde till vattenparkerna och för G och mig kändes det bra att så att säga utnyttja det (det vill säga inte bara låta pengarna gå till spillo). Barnen ville åka raka spåret till nya huset och bada där istället. Som vanligt, så är det egentligen deras högsta önskan varenda dag. De skulle inte klaga (kanske efter många dagar? veckor?) om vi var i huset och badade som enda aktivitet. :-)
Nåväl, jag blev så himla glad när vi kom dit! Jag älskar ju vintern, så när jag insåg att det var vintertema där, i den dryga 30-gradiga värmen, så blev det liksom ännu roligare.
Vi inledde med att bada i den stora poolen, där det hela tiden gick ordentliga vågor med lagom avstånd, precis som det skulle kunna se ut på en riktig strand med stadig vind mot land. Poolen grundade upp mot en sandstrand, så alla åldrar kunde bada.
När jag kommenterade till Norah att vågorna var precis som i verkligheten, påpekade hon torrt att tsunamis också är på riktigt - apropå 2-metersvågorna som kom stötvis i den enorma poolen på det första vattenlandet vi besökte. De vågorna var helt otroliga! Man släppte på dem med några minuters intervall under kanske 10 minuter, en våg i taget. Första vågen jag testade slog omkull mig och svepte mig under vattnet många många meter mot land och jag tänkte faktiskt "-tsunami!" medan jag skjutsades mot land.
Vi var där en lördag och det var många människor i poolen. Det var inte roligt att svepas med så där, utan snarare obehagligt. Norah tappade omedelbart sina sprillernya simglasögon (man fick inte ha cyklop, som vi hade med oss till barnen), men en kvinna längre in fångade hyggligt nog upp dem och stod och höll upp dem i luften till vi såg dem.
Andra och tredje vågen slog omkull mig lika effektivt, trots att jag hoppade upp för att möta vågen (som jag brukar göra i havet). Jag gav upp och gick ordentligt långt upp i den grunda delen av bassängen. G lyckades hitta ett ställe, där han och barnen istället surfade på vågen mot land och då klarade de sig bättre.
Vi avbröt det badandet och åkte slang i en helt lugn kanal som tog oss runt hela badlandet. Som vanligt var miljöer uppbyggda och allt är väldigt stort, tropiskt och frodigt. Kan ju knappast bli bättre för de flesta växter med denna värme och ordentligt med regn dagligen och utöver det sol eller växlande molnighet.
Så småningom återvände vi till den stora poolen som var en vanlig badpool då de inte körde vågor där. Jag avstod jättevågorna och Norah drog sig närmare mig men sprang lyckligt ut och mötte jättevågorna när de kom. När vi till slut var på väg upp för att äta, blev Ruben olyckligt omkullsvept på grunt vatten och åkte hjälplöst  kasande med mittendelen av sin kropp mot bassängbotten.
Han gjorde illa sig, blödde på båda armbågarna, skrubbsår på rygg och höft. Ruben blev ganska omskakad av upplevelsen och ville avbryta badandet. Det var ju precis vad vi skulle göra, vi var på väg att äta. Regn och möjligen åska var på gång och vi ville få matplats innan alla andra också skulle ha det. Vi tajmade det perfekt och satt under tak och åt medan det regnade som värst.

Disney stänger alla utomhusåk när det åskar. När det kommer till vattenparkerna betyder det att hela parken stänger tillfälligt, eftersom allt är utomhus. När vi var på första parken, beslutades det att helt sonika stänga för dagen, då det ändå var så kort stund kvar till det skulle ha stängt. Vi åt färdigt och åkte hem.

Den andra vattenparken drabbades av åska den med och man stängde alla attraktioner extremt snöpligt då vi köat i minst en halvtimme och de fakto stod på branten till att bege oss ut i åket. Det var bara att vända på steken och långsamt köa sig tillbaka nedför mot marknivå igen.

Vi debatterade en stund huruvida vi skulle äta eller inte innan vi körde därifrån. Parken rapporterade regelbundet att man hade stängt tillfälligt, för nu var det ju mycket kvar av dagen. Till slut beslutade vi att åka och begav oss söderut mot nya huset.

1 kommentar:

Birger sa...

Vilka upplevelser, Ruben får visa skrubbsåren när han kommer till skolan och berätta hur han fick dom, att ni blev utestängda av åskan tyder ju på att dom tar åskan på allvar, det är inte likadan åska som här tydligen