torsdag 14 oktober 2010

Inga fler.

Köpte i våras på rea (ja, halva priset) mina första två par skor av märket Rieker. En lättare "fin"-promenadsko med klack och en litet rejälare promenadsko för som jag såg det, höst- och vårbruk.

Jag har sett märket i många år, men varit skeptisk. De ser litet så där "europeiska" ut och är inte alltid särskilt snygga och ganska ofta rent fula. När jag nu provade litet, så kände jag ju att de var väldigt sköna.

Första bakslaget kom på senvåren då jag började använda de gåvänliga skorna. Jag började använda dem då det fortfarande låg kvar en del isfläckar och det visade sig omedelbart att de var glashala! Det var ju en besvikelse förstås. Jag har inte i vuxen ålder varit med om något liknande.

Nåväl, det blev barmark och så småningom tog säsongen för dem slut. Nu i veckan åkte de hastigt fram igen och jag hade inte glömt att de var halkiga (alltså - det är otroligt obekvämt att gå i halkiga skor...) :O[

Idag kom så den slaskiga blötsnön. Skoeländena läcker som ett såll! :O( Det har jag heller inte varit med om sedan jag började köpa mina egna skor. Det är inte hål i skorna såklart, utan de läcker runt om sulan, där lädret är fastsytt. Det är t y d l i g t att skorna är gjorda för ett klimat längre söderut i Europa.

Skit var det värt. Jag är förstås glad att jag inte betalade fullpris för dem och helt klart är att jag inte kommer att köpa några fler par Rieker. Inte för bruk under vinterhalvåret i alla fall. Och sannolikt inte för någon annan del av året heller. Det finns så många andra märken att välja bland.

---> Update: Klockan är nu 18:30 och jag och Ruben följde Norah till hennes gympa för någon halvtimme sedan. Jag valde att gå i mina walking-skor från Ecco. De är ju gjorda för sommarbruk och därmed ursäktade för att möjligen vara halkiga. Men de var bara en bråkdel så halkiga som skruttet här ovan. *muttra*

---> De har en skitful och jättekorkad sajt också.

5 kommentarer:

en annan sa...

Den "finare" promenadskon då? Också sågning?

Man kan ju undra vad som drev dig att köpa dem alls, så som du beskriver dem! :-D

Jag kom just ihåg den där skobutiken i Porto Alcudia, med alla märkesdojjor... *suuuck*

Birger sa...

Tyvärr luras många att köpa när rea-priserna kommer. Det var väl enda sättet att kränga bort skorna

Morskan sa...

Närå, den "finare" promandskon duger. :O) Den hade jag aldrig tänkt ha i blötföre, utan enbart på torrt väglag. Den är jättefin tycker jag. Jag gillar ju förstås den andra modellen jag köpte också och den är verkligen jätteskön att ha på. Men halkig och otät. Inte bra här hos oss.

Märket i sig är nog respektabelt; jag tror att många "tanter" *heh* köper dem. De är foträta och inte alls billiga och det är finbutiken som för dem. Men som sagt - de är inte tänkta för bruk i norra Europa.

Provade Stig några dojs på den butiken?

en annan sa...

Ah, ja snygga är de ju. Men jag skulle baske mig ha reklamerat den där promenadskon!!

NEJ fatta! När jag och S kom dit hade de INTE EN ENDA herrsko större än 42!!!!!! Helt värdelöst! Och nästan alla Hush Puppies och andra trevliga märken var puts väck!

Han trodde mig nog inte, när jag berättade exakt hur galet många 46'or de hade framme den där kvällen när vi var där...

Morskan sa...

Men herregud så konstigt! Hade alla skandinaver hittat dit? För spanjorerna har ju sällan så stora fötter antar jag...

Ja, jag har funderat på att reklamera dem, men hade i stort sett slagit det ur hågen. Kanske skulle fundera på det ändå... Hmmm.