lördag 16 oktober 2010

Teteji, nolltolv.

Jag håller egentligen på att dammsuga, men när jag nu tömde kamran, så fick jag ju ut de första bilderna jag tagit på finbilen våran! Varsågoda - I hereby present to you our SAAB 9-3X TTiD!Jag har nog aldrig varit i närheten av en s p r i l l e r n y bil, så observera - till och med däcken är blanka. :O) Jag hade precis parkerat den på infarten, bara kört den hem från handlarn.

Bilen är jättefin! Den är inte ett dugg större än vår gamla bil, i alla fall inte invärtes. Men vi får såklart bättre ekonomi på den här bilen än på de större som vi suktade efter en tid. Det lyser på fötterna och under dörrsidan när man öppnar dörren. Vi har minnesstol på förarsidan, "bara" elstol på passagerarsidan.Det är en 1,9 liters twin turbo diesel som utvecklar 180 hästkrafter och visst drar den mindre bränsle än gamla Bettan gör. Den har automatlåda, sportratt, farthållare och en suverän handsfreefunktion (våra telefoner kommunicerar med bilen via bluetooth, så vi kan talstyra telefonerandet). Vi valde aktiva strålkastare (svänger med bilen), den har regnsensorer, skitsnygg läderklädsel och en del lull-lull som man kunde välja.

Den är underbar att köra - så fantastiskt lugnt och skönt det är att slippa växla. :O) Den accelererar extremt trevligt och snart har jag vant mig vid dieselmotorns sång. Jag känner mig trygg i att veta att vi har en väldigt säker bil; det är krockkuddar och -gardiner överallt och bilen är förstås utrustad med både antispinn och -sladd.

Vi tar er på en provtur så småningom!

3 kommentarer:

Birger sa...

Nog är den fin, bilen. Lycka till med den

en annan sa...

Åhhhh, fin!!!!!!! :-) Jag hade någon vision av att ni beställt en vit (förmodligen pga vilseledande tidigare blogginlägg). Denna svarta var elegantare! :-)

Gud så härligt det måste vara att köra! :-)

"bästisen" sa...

Äntligen!