fredag 11 januari 2013

Hälsoläget.

Hade litet svårt att sova inatt. Retas litet och skyller på att det var för att vi lagt oss så tidigt. Fast mest var det nog feber, rejäl huvudvärk och allmän värk i kroppen som störde. När jag legat och lyssnat på G's fantastiska snarkningar en lång stund (övervägde där i min sömnlöshet att spela in olåten, så att G själv skulle få höra, men orkade helt enkelt inte), bestämde jag mig till slut för att gå upp och ta en värktablett.

I dörren mötte jag Ruben som kom på sin vanliga tur. Jag bäddade ned honom igen och gick på toa. Då kom Norah och mådde illa. Hon ville inte kräkas, utan nöjde sig med att kissa. Hon kände sig varm, men var feberfri. Vi ställde en stor bunke i fotänden på hennes säng om hon skulle behöva kräkas.
Värktabletten gjorde susen och jag somnade nog, för när Norah sedan började kräkas vid 04-tiden, sov jag på riktigt. Ändå var det jag som kastade mig upp ur sängen och galopperade till stackars Norah. Jag, med en av magsjuka härjad lekamen. G, som hittills hållit sig frisk, snarkade vidare.

Norah hade delvis missat bunken och det var bara att ta flickebarnet från sängen då hon kräkts färdigt. Hon fick skölja händer och mun och sedan krypa ned i vår säng, med bunken intill. Norah hade kräkts bara litet utanför, men det hade hamnat på både täcke, påslakan, madrass och överkast. Jag orkade bara ta ut täcket och överkastet och lägga det i hallen, så att Ruben skulle slippa ligga och andas in kräkångorna. Ruben sov lugnt genom allt detta trots att han just varit upp och vandrat.
G steg upp och tog Ruben till skolan medan Norah och jag låg kvar. Inte länge dock, Norah var efter omständigheterna pigg och pratsjuk. Hon har inte kräkts något mer än denna enda gång, men har haft feber idag. Inte så hög och hon har varit vaken hela dagen, om än litet slak i omgångar. Under dagen har hon stått sig på ett litet glas juice, ett likadant glas med litet fil i och ett glas vatten. Det märktes att hon var hungrig, då hon kommenterade all mat som syntes i barnprogrammen hon såg. :) En hyfsad stund lade vi oss tillsammans i soffan, inbäddade i kuddar och filtar (ingen av oss har varit ur våra pyjamasar idag! :)) och kollade tv. I alla fall Norah - jag slumrade. :)

Jag har varit feberfri idag, men trött och helt hungerbefriad. Jag åt en babyportion med fil och flingor mitt på dagen och kollade på en man som pratar med hundar och på äkta hemmafruar i Washington D.C. medan Norah spelade en stund. G hämtade hem Ruben och for sedan och handlade. Ruben skall på kalas båda dagarna denna helg och båda pojkarna får biopresentkort. Den ene har önskat det och den andre brukar ge det. Faktiskt en alldeles ypperlig present!
Delar "Down to Earth" av Peter Gabriel, som har en speciell plats i mitt hjärta. Han har ett alldeles eget sound och ett stort engagemang och sjunger här en låt ur soundtracket till "Wall-E".

Till middag gjorde G plättar enligt Barndomskamratens recept, med riven morot och havregryn i. Matiga, med tuggmotstånd orkade jag en och en halv, Norah knappt en.

Det är ju fredagkväll och popcorn är ett relativt harmlöst snacks, varför vi gjorde en laddning. Vi åt allihopa av det, till en gammal favorit som vi börjat se på redan innan maten. Wall-E. Den är så bra!
Barnen sover gott nu, Norah i rena sängkläder. Hon ville ha bunken i sängen då hon var orolig att hon skulle kräkas igen, vilket jag förklarade att hon inte kommer att göra, men självklart fick hon ha bunken. G har fått lov att installera om HTPC:n ikväll, för från och med igår har den i princip vägrat att spela upp någon enda slags fil vilket i längden blir värdelöst.

V ä r d e l ö s är också skittelefonen jag fått låna av Telia medan min bästis är på reperation. Den drar batteri som fanken, den har svårt att ansluta till vårt wifi och värst av allt är väl att den bara ibland verkar ha kontakt med operatören, så att den faktiskt går att använda för att kommunicera med omvärlden med. Å prutt.

3 kommentarer:

Birger sa...

Ja det var ju mycket det, på en sjukdag/dygn. Lite vila på nätterna, hoppas att du ligger och snarkar nu och att ni frisknar till gänget
kram

Mamma sa...

Jag sympati mårilla mellan varven än så länge inget av det ni går igenom krya på er och kramar...

en annan sa...

Det var en ruskigt aggressiv historia, den där bacillen! :-o Skall bli spännande att se om G klarar sig!

Hoppas ni är pigga och raska imorgon!
*kram*