söndag 6 januari 2013

Hormon-j...a-hel..te.

Vilken trevlig lördagkväll vi haft ikväll! Helt otippat.
På förmiddagen var jag med barnen och vi pysslade inspirerat. Sedan kom mamma och vi fick oss en ultrasnabb runda på stan sent i eftermiddags, då vi hann in på en av de två garnaffärer som finns i stan där mamma skulle kolla efter ett särskilt garn. Vi var in på videobutiken och hyrde kvällens barnfilm. Vi hann också besöka de två spelbutiker som finns i stan för att kolla av marknaden för begagnade spelkonsoler.
Norahs ärvda Nintendo DS har nämligen gått sönder. Efter ett antal speltimmar producerade av vår bästa Frans, har alltså Norah spelat på det. Helt nyligt gick ett av gångjärnen sönder och en halvhjärtad hoptejpning av spelet skedde. Så gick det andra gångjärnet sönder och strax därefter elektroniken, så nu får man nog anse att spelet nått sin livslängd.
En stillsam, trulig debatt har därmed vidtagit här hemma. Jag tycker det är självklart att Norah skall få en ny konsol. G tycker inte att det behöver ersättas. Han tycker vi kan skaffa ett Wii/XBOX/PS3 istället (as if... *rullar-med-ögonen* - precis som med kaffemaskinen - vi kommer aldrig att kunna bestämma oss för vilken vi skall ha! X)). Jag är helt bestämd på att Norah behöver ett nytt Nintendo DS och tror nog att det kommer att bli så. Marknadsundersökningen idag tydde i alla fall på att begagnade konsoler i Luleå kostar lika mycket som nya på webben och då är ju valet inte svårt.
G skickade mig till Clas Ohlson och där köpte jag det han skulle ha, men också ett nytt verktyg till att locka mitt och Norahs hår (ja, givetvis vem som helsts hår, bara det är nog långt). Sedär så kul! Mamman till en av flickorna i Norahs klass hade köpt och använt den i sin flickas hår till Lucia och det var så, så fina lockar! Så hade Tuva varit till frissan häromdagen och valt lockar som avslutande styling och hon var lika fin! Det avgjorde saken. :) Eller det som egentligen avgjorde saken, var att Barndomskamraten påpekade att hon inte köpt någon hårstylingprodukt de senaste tio åren eller så, vilket jag också kan påstå utan att ljuga. Plattjärnet fick jag nämligen av min bästa syrra och det närmar sig säkert tio år det också. ;)
Mamma och jag skildes åt sedan, men vi ses igen imorrn! G duschade efter att ha rivit ut verkstaden och spacklat upp den igen, medan jag lagade mat. Efter maten och litet stök, slog vi oss så ned med barnen och knäppte igång filmen jag hyrt - "Madagascar 3". Och vilken överraskning! Vilken glad film! Den bästa av de tre, vilket är mycket ovanligt. :) Filmen erbjöd en fest utav nåde, i färger och musik och glädje!
Och sist då, rubriken. Ja, jag har tyvärr varit extremt retlig sista dagarna, av och till ledsen och funderat vad det berott på. Jag har tänkt att jag kanske stressar över att vi börjar arbeta igen på måndag och att hela vardagsappparaten rullar igång igen med full kraft. Jag har känt mig rätt skör och valde bort att åka till mamma de sista lediga dagarna. Hur bra det än varit, var det så mycket bättre att stanna hemma denna gång. Jag har fått en del gjort och känner en viss energi. Och visst, förklaringen kom idag då jag fick mens, säkert fyra, fem dagar för tidigt. Det är alltså PMS-h..vetet som ridit mig och nu klivit av! Nu känner jag mig lätt och riktigt uppåt och så snart jag publicerat inlägget, så vevar vi igång en bra film och känner lugnet, G och jag.

*sucka* ;D

2 kommentarer:

Birger sa...

Sedär, allt får ju sin förklaring som tur är, och dessutom går det ju över om en 10-15 år :)

en annan sa...

Ja herrejösses, dessa förbannade hormoner! Jag önskar att det gick bättre att hantera nedåtspiralen.
Nu njuter jag OHÄMMAT av att vara befriad från hormonstormar (utöver gravidhormonerna, som var milda i jämförelse!!) i nästan två år. Jag hoppas Ellinor ammar var sjätte timme minst ett helt år! :-D