lördag 19 januari 2013

Hemma.

Vi behöver en snygg pappersförvaring i köket. Vi har husets återvinning i tvättstugan, men under dagen kan man inte springa dit ned med varenda liten papperslapp som alstras i hemmet.
Den här gillar jag bäst. Den är luftig, tar inte plats "för ögat", men är inte praktisk när man då väl skall ha ned pappersåtervinningen i källaren. Den finns bland annat på den här sidan.
Det samlas ändå glas och kartong på ett hörn på bänken mot muren i köket och jag känner att det är funkis för mig nästan hela tiden. Jag är rätt disciplinerad och tar med mig det som står på det där hörnet flera gånger om dagen. Ibland fungerar det inte alls och det samlas raskt litet för mycket där. Metall och plast har vi fungerande och dold mellanlagring av i köket.
Den här fann jag för länge sedan och gillade bäst då. Nu näst bäst. Och den är grymt praktisk när man skall ta ned pappersåtervinningen, eftersom man bara tar den i handtaget och bär iväg med. Den finns hos Creatables, som gör nya saker av gamla eller överblivna saker. Sålunda är den här gjord av teknisk filt, spillbitar från inomhustennisbanor.
G har en annan inställning och skottar rätt vad det är ned allt i en plastpåse som sedan blir stående någonstans, liksom på väg mot ytterdörren. G vill ta ut påsen och lägga den på släpet, för att han sedan någon gång skall ta med den till återvinningscentralen. Jag tycker förstås att vi skall sortera här hemma och varje vecka ta med de små fraktionerna till återvinningsstationen som finns i kvarteret. Den passerar vi utan minsta besvär dagligen.
Den här är bara en av många liknande. Både fin och praktisk, men en pjäs som "tar plats" på alla vis. Denna finns hos Länna möbler.
G stretar emot allt vad återvinning heter, eller han återvinner det han ids. Jag fungerar inte så - för mig är det antingen eller. Jag har svårt att återvinna bara ibland. Jag vill återvinna. När man ser hur otroligt litet det blir kvar i brännbara fraktionen, känns det suveränt att återvinna. Återvinningen är en riktig surdeg i vårt hem och jag tror aldrig vi kommer att ha samma syn på det, G och jag. I PMS-tider skall vi inte komma ihop oss om återvinningen, G och jag. Det skall vi inte. ;)

Jag surfade raskt ihop några snygga förvaringar och de ligger alla nära varandra i pris. Det är strängt taget bara att slå till på någon av dem.
Drömbordet. Litet förvaring, både dold och för display och en liten skiva att ställa tekopparna och ett ljus på om kvällarna. :) Soffbordet kommer från Norrgavel.
Som vanligt när man surfar hittar man annat också. Sålunda hittade jag ett drömbord att ha till drömsoffan. Jag blir matt bara jag tänker på att välja soffa. Det finns så många. Många är mycket snygga och tygvalen är förstås oändliga, liksom val av armstöd, fyllningar, dynor och ben. Tyvärr är nästan inga soffor sköna att sitta i rätt upp och ned, mest troligt för att jag är en kort person. Meen å andra sidan - hur ofta sitter man rätt upp och ned i soffan? Oftast kryper man väl upp i den, eller halvligger. :)

 Precis som med kaffemaskinen som vi nog aldrig kommer att köpa, för vi vågar aldrig ta beslutet om vilken, för vi är så rädda att inte få den bästa (för oss), så kommer vi nog aldrig att komma till skott med soffa heller. Men be mig välja en diskbänksblandare eller en toastol, så vet jag direkt vad jag vill ha, när jag ser det. :D Men det är väl för att man vet att de fungerar, så man kan koncentrera sig enbart på design. 8)

Soffan här till höger tittade vi på redan innan vi köpte den vi har nu. Det är IKEA's Karlstad och den går att bygga ihop på rätt många olika sätt. Med kromunderrede är den helt okay.

1 kommentar:

Birger sa...

Plastbackar från ClasOlle funkar för mig i garaget, det är ju en bit bort, sedan i bilen till återvinningen, men det skall ju finnas plats för uppställning
Svårigheten att välja sparar ju pengar åt er :)