tisdag 25 juni 2013

Nyheterna.

Home Box Office har gjort det igen. Jag är inte alls påläst (men ett sådant här inlägg tvingar ju en att läsa på en aning), men kan konstatera att bolaget bland annat producerar serie efter serie av hög klass.

Den här gången är det serien "The Newsroom" som är sanslöst bra. Den skildrar en nyhetsredaktion som försöker göra nyheter på etiskt och moraliskt rätt sätt. Jag drömde en gång om att bli journalist, men de drömmarna blev det inget av och med åren insåg jag att jag aldrig skulle kunna vara journalist under de premisser som många journalister arbetar. Artiklar skall vinklas, smaskiga rubriker skall sättas och det enda som räknas är hur många nummer som säljs.
Klart att jag inser att serien är något romantiserad, men varför inte? Varför skall jag inte kunna få insupa det där rättrådiga som de flesta av oss ändå önskar skulle vara gällande här i världen? Att vara journalist med fria tyglar, där den ekonomiska och politiska styrningen ändå inte tar sig in på redaktionen. Att få skriva och rapportera nyheterna som de är och som kan förändra världen. Va?

Man har förstås lyckats också tycker jag att få nyhetsjakten, insamlandet av fakta, deadlines, teknik och presentationerna av nyheterna att bli otroligt spännande. Kan kännas märkligt och visst måste man kanske vara litet intresserad av nyheter för att gilla det här. Serien påminner i känslan mycket om "The West Wing" som var ren njutning att titta på.
Skådisarna är hur bra som helst! Deras karaktärer är inte alls enkla och serien höjs förstås för att man får följa dem något även utanför studion. Det finns den där underbara kemin mellan vissa karaktärer, som gör att åtminstone jag längtar till nästa avsnitt. Första säsongen är avslutad, men nästa rullar igång i dagarna i USA.

Jeff Daniels som alltid funnits med genom åren och skymtat här och där, lyser här. Serien utspelar sig i staden i mitt hjärta, vilket inte på något vis försämrar saken.

4 kommentarer:

Birger sa...

Efter den recensionen kanske jag börjar se den, duktigt
Kram

en annan sa...

JAG - MÅSTE - SE - DEN!

en annan sa...

Tack för tipset! :-)

Morskan sa...

Mamma ser också serien! Klart ni skall kolla!

Det är stundtals mycket dialog, MYCKET energi och en hel del skrikande, vilket jag inte vet om det är represenativt för en nyhetsredaktion, men när känsorna svallar och man vill mycket kan det ju vara nära till hands att höja rösten.

Fråga en som vet. ;)