söndag 2 juni 2013

Ordfejd.

I november då jag och Ruben var hos syrran för att passa deras pojkar om det skulle bära iväg till förlossningen, började jag spela Wordfeud. Jag spelar inget annat och känner mig litet glad över ett sådant här spel. :) Jag tror nämligen på det där med att korsordslösande håller hjärnan vital. Eller i alla fall att det är en av de saker som kan hjälpa till att gymnastisera hjärnan.
Här ordnade vännen på Hertsön löjligt höga poäng åt sig själv. :D
Det är roligt och jag spelar med några människor, uteslutande släkt och vänner. Det skulle kunna vara knäckande att jag är så himla dålig på spelet bara, men det är inte det. ;D Jag hade högsta betyg i svenska och känner mig litet fascinerad över att jag ändå är så pass dålig som jag är på spelet. Jag vet att jag har ett hyfsat ordförråd också, men min hjärna får allt som oftast förstås dras med en överväldigande trötthet som väl bidrar till att dra ned min förmåga i ordletandet.

Det finns givetvis en massa hjälpmedel för att ta sig fram på ett rejälare sätt i spelet, men jag vägrar att fuska. Man kan välja på två olika sorters spelplaner, där den ena kan leda till svindlande poäng för enstaka ord, medan den andra oftast ger litet mer kontrollerade poängtal. :D
Samma parti, nu avslutat. Den mest förkrossande nederlag jag (hittills) lidit (i det här sammanhanget). :D  
Jag har aldrig kunnat skryta med att vara en taktiker, men så sakta lär jag mig att vara mer uppmärksam på var de poänggivande rutorna är och också att bygga orden på ett annat sätt än jag gjorde från början.

För inte så länge sedan bjöd jag in syrran på ett spel på engelska, vilket jag till min stora förvåning vann! Jag har nästan aldrig vunnit något endaste parti WF och aldrig över syrran och så tar jag det här. :D Känner mig märkvärdigt glad över det. :) Jag spelade från början några partier på engelska med okända motståndare, men hade aldrig någon chans.
Som sagt, med viss stolthet - mitt vunna parti på engelska. :)
Och vet någon hur många ord som slutar med "äck"? Jag satt en gång med de tre bokstäverna som de sista eller bland de sista i ett spel och jag satt febrigt och sökte runt på spelplanen efter en ensam bokstav som jag kunde haka på mitt "äck" på.

Kolla bara: bäck, däck, gäck, häck, käck, läck, näck (nåja, kanske inte skulle ha godkänts), räck, säck, täck, väck - det är mer än hälften av alla konsonanter i alfabetet det. Jag fick inte ut ordet. När man är inne på de sista bokstäverna i spelet är spelplanen så full, att det är svårt att dels hitta enstaka bokstäver som också är de rätta och så är det trångt. Kul är det i alla fall!

5 kommentarer:

Birger sa...

Dett är ju det jag känner, dom ggr som modern utmanar mig och alla andra med för den delen, jag klarar det inte, förlorar. Får nog lägga mig i träningsläger
kram barnet

Morskan sa...

Jo, jag känner ju att jag börjar bli litet, litet bättre på att bevaka poängrutorna. Men det gäller att ha tålamod också och försöka få till de långa orden. :)

en annan sa...

Man kan ju bli helt tokig när man har ett ord som potentiellt sett skulle kunna ge hur mycket poäng som helst och så får man ALDRIG ut det...
TOKIG.

:-D

Men så är det också en del av charmen i spelet, man får lära sig att inte låsa sig vid 'det där ordet'. :-)

en annan sa...

Fan vilka nattsuddare vi är i den här familjen! <3

Morskan sa...

Duh! X)