onsdag 18 februari 2015

Dags för ny.

Sökte en stund innan jag lyckades hitta inlägget där jag skrev om min fina dunkappa som jag nu pensionerar. I inlägget skriver jag att jag köpte jackan ifjol, förmodligen under hösten -09. Nu börjar jackan ha en del smådefekter - en tryckknapp har släppt, det har nötts små, små hål vid ärmsluten. Sedan flera år, har jag ett hål efter en eldsflaga vid någon majbrasa, som jag därefter dolt med lagningsmaterial i matchande färg.

Jag har älskat jackan, lika mycket som dess föregångare. Eller kanske litet mera. Den är så brun och fin! Och så varm och go. Och snygg har jag förstås tyckt att den varit. Förra säsongen använde jag den bara litet. Inte så mycket för de där små skavankerna, utan mest för det mera akuta problemet - jackan har krympt. :-D

I år har jag tolererat korvskinnskänslan bättre, men haft en tanke ändå på att jag skulle köpa ny jacka på årets rea. Så kring jul var jag och provade jackor på en butik här i stan. Jag har provat på många butiker, men här fann jag flera som jag gillade litet. Ingen var ju dock som min kappa. ;-)

Så kom då rean och eftersom jag är så sällan in till stan numera, hann det bli halva reapriset också. Kom mig till slut dit och tammerackarn, hängde det inte ett exemplar kvar av den jackan jag gillat bäst. Jag provade den igen och en till. Gillade faktiskt den andra också, men den hade ett par ordentliga nackdelar kontra den första - den var mer än dubbelt så dyr och så hade den den där märkliga litet sammetsaktiga ytan, som jag alltid föreställer mig skall bli både dammig, skräpig och blöt.

Glad i hågen köpte jag i alla fall mitt förstahandsval och jag är så himla nöjd med jackan. Det är inte dun, så den är inte lika varm. Men den fungerar jättebra, jag känner mig fin i den och jag kan numera stänga jackan utan att hålla andan. :-D

4 kommentarer:

Unknown sa...

Den ser ju jättebra ut, med matchande dragkedjor och allt, ser ju fin ut och framför allt, du trivs i den
Konstig garderobsmiljö, måste vara likadan som här, dom kläder som får hänga för länge, typ kostym och kavajer, dom krymper av någon outgrundlig anledning
Kram barnet, ha det

Morskan sa...

Eller hur! Fukt i garderoben - det är det problemet vi har. ;-D

Unknown sa...

Kram :)

teapot sa...

Jag tror det handlar om nya muterade malar som äter upp delar av materialet men på nano-nivå... Allt ser helt orört ut men det är ibland flera centimeter som saknas!