söndag 8 februari 2015

En till friluftsdag.

Det blåste ordentligt då vi lade oss igårkväll, precis som utlovat. Och precis som utlovat, hade det mojnat till morgonen och temperaturen hade fallit till några minusgrader.

Det var pistat i backen, men tyvärr hade det frusit på eftersom det var plusgrader igår. Så det frasade inte sådär sammetsmanchesteraktigt, utan ljudet blev mera knastrande. Efter några åk hade folk förstås åkt stora delar av backen mycket mjukare och vi har haft en bra dag i backen.

Inte den minsta lilla liftkatastrof, inga farliga vurpor, glada barn och skinande sol.

Vi har inte fått sisådär himla mycket gjort hemma idag. Vi åkte slalom längre än jag trott vi skulle och en del av det jag velat/behövt göra idag, fick lov att strykas från agendan. Färdigställande av läxor var dock ett absolut måste.

Åtminstone Ruben och jag känner oss möra i kroppen efter dagens övningar, men jag tror annars att vi känner oss hyfsat färdiga inför en ny vecka.
Insåg idag att Måttsundsbacken ligger i djup skugga, åtminstone den här tiden på året.
Men vad gör det, när man möts av det här när man kommer uppåt i backen.
Det blåste ju trots allt idag och var väl omkring fem minus, så jag fotade i princip inget i backen. Kände mig ännu litet mer irriterad idag, då jag igen underskattat köldfaktorn och så småningom blev ganska nedkyld. Jag har varit frusen resten av dagen, till nu ikväll efter dusch.

4 kommentarer:

teapot sa...

Oj! Du måste åka hårdare syrran! :-D Så att du blir svettig eller åtminstone varm av åkningen!

Det ser otroligt härligt ut där i backen... Fin fin helg verkar ni ha haft! <3

Morskan sa...

Jo, jag vet. Men backen är kort och sammanvägda faktorerna igår med blåst, minusgrader, skugga och ja, litet för tunt under ytterplaggen, så blev jag till slut litet kall.

Inte att förakta barnfaktorn, som du ännu inte provat. ;-) Att åka med barnen, är förstås som att gå ut och gå med dem. Det går litet för sakta och det blir litet för många stopp. Man får ju inte åka direkt ohämmat själv... :-)

Unknown sa...

Ett termounderställ kanske skulle göra skillnad, annars så ser det ju fint ut i backen, men som du observerade, ingen backe som du kan glida omkring och bättra på brännan i.
Fel väderstreck... Kram

Morskan sa...

Jag har termounderställ enligt konstens alla regler. I slutänden hade jag bara något lager för litet helt enkelt. Jag hade behövt ett till lager på överkroppen - då hade jag hållit värmen perfekt. :-)